کاربرد آجر خنک ‌کننده در ساختمان - sanayeajoresf

کاربرد آجر خنک ‌کننده در ساختمان - sanayeajoresf

کاربرد آجر خنک ‌کننده در ساختمان - sanayeajoresf

امروزه یکی از مواردی که در همه صنایع و به خصوص بخش صنعت ساخت ‌و ساز به آن توجه ویژه ‌ای می ‌شود این است که در مصرف انرژی صرفه ‌جویی شود.
1401/1/30
0 نظر

کاربرد آجر خنک ‌کننده در ساختمان

امروزه یکی از مواردی که در همه صنایع و به خصوص بخش صنعت ساخت ‌و ساز به آن توجه ویژه ‌ای می ‌شود این است که در مصرف انرژی صرفه ‌جویی شود. با اینکه هزینه نصب و راه ‌اندازی سیستم‌ های سرمایشی و گرمایشی بالا است اما این سیستم ‌ها در طول زمان بازده خوبی دارد و در دراز مدت از نظر اقتصادی مقرون ‌به ‌صرفه هستند و باعث می ‌شود هزینه ‌های انرژی سرمایشی و گرمایشی کاهش یابد.

کاربرد آجر خنک ‌کننده در ساختمان

یکی از این سیستم ‌ها، سیستم ‌های تهویه هستند که در همه ساختمان ‌ها می‌ توانند طراحی و تعبیه شوند و کاربرد آن ‌ها خنک کردن ساختمان‌ ها است. این محصول را از انواع آجرها و آجر خنک ‌کننده مشهور هستند و می ‌توانند دمای ساختمان را تا حد بسیار زیادی کاهش بدهند.

بیشتر بخوانید: انواع چیدمان آجر

آجر خنک‌ کننده، یکی از انواع آجر

آجر یکی از مصالح قدیمی است که همواره از آن در ساختمان ‌سازی استفاده شده است. امروزه از آجر استفاده می ‌شود که در اشکال مختلف و متنوعی تولید می ‌شود که آن ‌ها عبارتند از آجر لعابی، سفالی، فشاری، نسوز، ماسه آهکی و آجر ماشینی که این‌ ها هر کدام انواع آجرها هستند. متناسب با جایی که مورد استفاده قرار می ‌گیرند کاربرد متفاوتی دارند که می‌ توانند در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار بگیرند.

یکی از جدیدترین انواع آجری که تولید شده است آجر خنک ‌کننده است که به خاطر اینکه این آجرها تو خالی هستند می‌ توانند دمای محیط را تنظیم کنند و این مورد یکی از ویژگی ‌های منحصر به‌ فرد این آجر می‌ باشد. این آجر هم به مانند بسیاری از کشفیات و اختراعات، توسط محققان آمریکایی کشف شده است و در تهیه آن از تکنولوژی چاپ سه بعدی استفاده کردند.

cool bricks متخلخل هستند و در ابعاد گوناگون تولید می ‌شوند و به بازار عرضه می ‌شود و نام دیگری که این آجرها دارند آجر رسی است اما این آجرها شکل نامنظم دارند و سطح مقطع نامنظم آن هوا عبور می‌ کند و امکان گردش هوا در این آجرها وجود دارد و در صورتی که روی این آجرها ریخته شود هوای خنک بین منافذ آن ایجاد می‌ شود و همین مسئله باعث می‌ شود که خانه خنک شود.

انواع آجر خنک کننده

آجرهای خنک کننده اگرچه تحت یک اسم خوانده می‌شوند و هدف یکسان خنک سازی هوای داخل ساختمان را دنبال می ‌کنند ولی از نظر نحوه عملکرد تفاوت ‌های جزیی با یکدیگر دارند که بر همین اساس آن ‌ها را می ‌توان در دو دسته زیر جای داد.

آجرهای خنک کننده که از آب و ساختار خود استفاده می‌ کنند.

آجرهای خنک کننده که صرفا از هندسه خود کمک می ‌گیرند.

بیشتر بخوانید: انواع اشکال آجر برای ساختمان سازی

ویژگی ‌های  cool bricks

ویژگی ‌های  cool bricks

از انواع مصالح ساختمانی برای ساخت و ساز آجر‌های خنک‌کننده هستند که علاوه بر اینکه می‌ تواند دمای ساختمان را تنظیم کنند، زیبایی ‌های خاصی دارند. به خاطر زیباسازی فضا از آن ‌ها استفاده می ‌کنند. ملات ریزی روی این آجرها کار بسیار ساده است و به راحتی و خیلی منظم این آجرها روی هم چیده می ‌شوند و نرم‌ افزاری که در این آجرها وجود دارد و امکان گردش هوا را فراهم می ‌کند.شکل ظاهری آجرهای خنک‌ کننده به تنهایی مقداری نا متقارن و عجیب است اما زیبایی آن ‌ها موقعی مشخص می‌ شوند که این آجرها در کنار هم چیده شوند.

یکی از بهترین راهکارها برای برقراری انرژی پایدار در ساختمان این است که از همین آجرها استفاده شود. استفاده از سیستم تهویه با این آجرها به کمترین مقدار می ‌رسد و در نتیجه هزینه‌ های سرمایشی و گرمایشی ساختمان را کاهش می ‌دهد. خانه ‌هایی که در آن‌ ها از cool bricks استفاده شده است در تابستان بسیار خنک و در زمستان گرم می ‌ماند.

نصب آجرها بسیار سریع است و به همین خاطر پروژه‌ هایی که از این آجرها در آن استفاده می ‌شود بسیار سریع ‌تر از پروژه ‌های با آجرهای سنتی تمام می ‌شود. برای اینکه از این آجرها استفاده کنید و آن‌ ها را نصب کنید نیازی نیست که متخصص استخدام کنید. این آجرها به راحتی روی هم نصب و چیده می ‌شوند.

طراحی آجرهای خنک ‌کننده به صورتی است که یک سایه بان مانند دارند و همین مسئله باعث می ‌شود تا از شدت نور کاسته شود و گرمای کمتری انتقال پیدا کنند.

یکی از دلایل انتقال کمتر گرما توسط این آجرها این است که مسیر عبور گرما از خارج ساختمان به سمت داخل بسیار طولانی می ‌شود. چیدمان این آجر‌های خنک ‌کننده به صورتی هستند که خود مشتری می ‌تواند تعیین کند و یک الگوی خاصی را در نظر بگیرند. در واقع یک الگوی چیدمان خاص و مشخصی ندارد.

این نوع آجرها علاوه بر اینکه انتقال گرما را به ساختمان کاهش می ‌دهند نوعی عایق صوتی هستند و از انتقال صدا به داخل ساختمان هم جلوگیری می ‌کنند. در اجرای ساختمان با استفاده از این آجرها دیگر نیاز به نصب و راه ‌اندازی سیستم ‌های گرمایشی و سرمایشی نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید: نحوه ساخت آجرهای نسوز

نقطه ضعف آجر خنک کننده

نقطه ضعف آجر خنک کننده

آجر خنک کننده به خاطر وجود تخلخل در آن، امکان ورود مواد زائد و میکروب ها در آن وجود دارد.

احتمال یخ زدگی آب در منافذ آن در فصول سرد سال وجود دارد.

آجر خنک کننده چگونه کار می ‌کند؟

آجرهای خنک کننده ‌ای که از آب استفاده می ‌کنند، ساختار متخلخلی دارند که چندان بی شباهت به اسفنج هم نیست. آب از منبع‌ های مختلفی مثل باران، می ‌تواند به راحتی در داخل این ساختار متخلخل نفوذ کند. جریان باد و هوای گرم بیرون که میل حرکت به سمت فضای داخل را دارد، با گذر از ساختار متخلخل و تو در توی این آجرها، خنک می‌ شود.

آجرهای خنک کننده در واقع آجر‌های سرامیکی پیش ساخته ‌ای هستند که به هم دیگر چفت و بست می ‌شوند. این آجرها به راحتی از طریق مواد چسبنده به یکدیگر متصل می ‌شوند. بر روی آجرهای خنک کننده اشکال هندسی و سطوح ناهموار و پر زاویه است. این عمل در واقع نسبت سطح دیوار آجری را افزایش می‌ دهد و از طرفی هم باعث ایجاد سایه ‌هایی روی دیوار می ‌شود. هر دوی این‌ ها، باعث بهبود کارایی آجرهای خنک کننده می ‌شوند.

نوع دیگر آجر‌های خنک کننده که آب چندان در آن‌ها کاربرد ندارد، از سیستم ساده ‌تری بهره برده ‌اند. ساختار داخلی این آجرها به صورتی طراحی شده است که مسیر جریان هوای گرم وارد شده به داخل آن ‌ها را تا حد امکان طولانی ‌تر کند.

از این طریق و با بهره گیری از هوا، می ‌توانند گرمای اضافی هوای جریان یافته در داخل خود را بگیرند. در این آجرها از آب کمک گرفته نمی‌ شود. شکل هندسی این آجر با در نظر گرفتن زاویه‌ هایی خاص طراحی می‌ شوند تا بتوان عملکرد آن‌ها در خنک سازی را بهبود بخشید.

بیشتر بخوانید: آجر نسوز شومینه

مقایسه آجرهای خنک ‌کننده با آجرهای سنتی

دیوار چینی آجرهای خنک‌ کننده برخلاف آجرهای سنتی نیاز به صرف هزینه ‌ها و عملیات اضافی مثل گچ کاری ساختمان یا سفید کاری و رنگ ‌آمیزی دیوارهای ندارد.

آجر خنک‌ کننده یک نوع عایق صوتی است در حالی که آجر سنتی به راحتی سر و صدا را از خود عبور می ‌دهند.

انتقال حرارت در آجرهای سنتی تنها از یک سو انجام می ‌گیرد و به همین خاطر گرمای بیشتری به داخل ساختمان منتقل می ‌شود و در صورتی که منافذ کوچک قطع‌ شده که در سطح آجرهای خنک‌ کننده وجود دارد باعث می ‌شود که مسیر انتقال گرما طولانی ‌تر شود و در نتیجه گرما کمتر به درون ساختمان انتقال یابد.

نحوه قرارگیری آجرهای سنتی بر روی دیوارها به صورت عمود بر سطح زمین است و به همین خاطر موقعی که نور خورشید می‌ تابد این نور به سمت زمین انعکاس پیدا می ‌کند و در حالی که نور خورشیدی که در سطح دیوارهای آجر خنک ‌کننده می‌ تابد به سمت بالا انتقال پیدا می ‌کند و باعث خنک بودن منزل می ‌شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر