انواع چیدمان آجر - آجر اصفهان

انواع چیدمان آجر - آجر اصفهان

انواع چیدمان آجر - آجر اصفهان

چیدمان آجر الگویی است که آجرها در آن چیده می شوند. چسب های آجری نه تنها برای دیوارها بلکه برای سنگفرش های آجری برای مسیرها و پاسیوها و دیگر انواع بناها کاربرد دارد.
1401/1/30
0 نظر

انواع چیدمان آجر

آجرها هزاران سال است که ساخته شده اند و الگوهای آجری رسمی تقریبا به همین مدت وجود داشته است. به عنوان واحدهای مدولار یکنواخت، آجرها را می توان به انواع مختلف چیدمان کرد و با لبه های صاف و مرتب بیرون آمد، این همان چیزی است که اکثر مردم موقع طراحی دیوارهای خانه شان، آجرنما پشت تلویزیون، دیوارهای پاسیو آجری یا پیاده رو می خواهند.

الگوهای آجرچینی که باند یا الگوهای باند نامیده می شوند، فقط برای ظاهر نیستند. آن ها به بستن آجرها به یکدیگر کمک می کنند تا از جا به جایی آن ها جلوگیری شود. این کار به ویژه برای ساخت دیوار بسیار مهم است. الگوهایی که به آجرهای برش خورده کمتری نیاز دارند، می توانند با سرعت بیشتری پایین بیایند و با ضایعات کمتری از بین بروند.

انواع چیدمان آجر

چیدمان آجر الگویی است که آجرها در آن چیده می شوند. چسب های آجری نه تنها برای دیوارها بلکه برای سنگفرش های آجری برای مسیرها و پاسیوها و دیگر انواع بناها کاربرد دارد. چیدمان آجری نقش مهمی در به حداکثر رساندن استحکام و دوام سازه ایفا می کنند، یکنواختی را در ساختار و ترکیب ایجاد می کنند و جذابیت بصری را افزایش می دهند. انواع مختلفی از چیدمان آجری وجود دارد و هر کدام ظاهر منحصر به فرد، چالش های نصب و ملاحظات ساختاری در مورد دیوارها را دارند.

بیشتر بخوانید: انواع اشکال آجر برای ساختمان سازی

انواع چیدمان آجر که مرسوم است:

چیدمان آجری مشبک جناغی یا شاه ماهی

الگوی شاه ماهی ظاهری مسحور کننده دارد ولی نمی تواند ساده باشد. آجرها صرفا در زوایای 90 درجه نسبت به یکدیگر در یک الگوی زیگزاگ قرار گرفته اند. این الگو به هیچ برشی در ناحیه نیاز ندارد، ولی اگر می خواهید لبه های مستقیم داشته باشید، باید هر آجر بیرونی را با زاویه 45 درجه برش دهید.

قوی ترین الگوها، شاه ماهی است. می توان آن را در زاویه 45 یا 90 درجه قرار داد. این الگو زوایای زیادی دارد که می‌ توان آن‌ ها را پر انرژی توصیف کرد. از آنجایی که این الگو به خوبی آجر را به هم متصل می کند، می تواند وزن قابل توجهی را تحمل کند، که برای راهروها ایده آل است. این چیدمان آجر را روی انواع آجرهای نسوز مثل آجر انگلیسی، آجر شاموتی، انواع آجر دکوراتیو و … می توان پیاده سازی کرد.

 چیدمان آجر با الگوی چرخ دنده

آجر چینی

پیاده سازی این مدل به بعضی مهارت ‌های برش آجر نیاز دارد، ولی الگوی جالب و زیبایی است. این یک نمایش هندسی از یک طرح زیباست. در مرکز هر شکل یک نیم آجر قرار دارد، به این معنی که شما باید حداقل یک برش برای هر دو چرخ سنجاق ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه ساخت آجرهای نسوز

آجر چینی الگوی بادبزنی

آجری بادبزنی یکی از ساده ترین پیوندها برای کار با آن است، ولی جلوه بصری آن جادویی است. شبیه یک سبد بافته شده است. این یک انتخاب محبوب برای پاسیو به خاطر ارزش تزئینی و سهولت نصب است. می توانید با اجرای مورب سنگفرش همه چیز را با هم مخلوط کنید.

این الگو برای قرن ها وجود داشته است و می توان آن را در تزئین شهرهای باستانی ایران و اروپا مشاهده کرد. الگوی بادبزنی را می توان به عنوان یک طرح شطرنجی در نظر گرفت که از جفت آجر تشکیل شده است. آجرها به صورت افقی و عمودی در مقابل یکدیگر قرار می گیرند تا جلوه بصری در بافتن و بیرون رفتن آن ها ایجاد شود. این یک الگوی بسیار چشم نواز است و در پاسیو یا مناطق تفریحی در چشم انداز شما جذاب است.

الگوی آجری استاندارد

الگوی آجری استاندارد

این ساده ترین الگوی سنگفرش است. آجرها در کنار هم قرار گرفته اند و خطوط قوی و بصری را در زمین ایجاد می کنند. این روش چیدمان به عنوان بهترین الگو برای پیاده روها شناخته می شود زیرا دارای پیوند قوی تری است که نسبت به الگوهای دیگر مقاومت بیشتری را دارد. این الگو را می توان در زاویه 45 درجه قرار داد تا جذابیت بیشتری در فضای شما ایجاد کند.

الگوی آجر استاندارد، چیزی نیست جز آجرهایی که در ردیف ‌هایی کاملا هم ‌تراز قرار گرفته‌ اند. این الگو در ساخت دیوار بیشتر از سنگفرش در فضای باز استفاده می شود. آجر دیواری همیشه ملات کاری می شود، آجرها جا به جا نمی شوند. در سنگفرش، هر حرکتی در آجر، خطوط منظم الگو را مخدوش می کند. با این حال، این چیدمان در آجر برای الگوهای شبکه یا مسیرهای لبه ‌دار به خوبی کار می ‌کند، چون شبکه یا لبه از جا به جایی آجر جلوگیری می ‌کند.

چیدمان راسته نما (رگ چینی راسته)

این طرح شاید کلاسیک ترین الگوی آجری برای دیوارها باشد. به همان اندازه انتخاب خوبی برای سنگفرش است، ولی به برش های بیشتری نسبت به بعضی از الگوهای دیگر نیاز دارد. ساده ‌ترین نوع چیدمان راسته نما، یک آجر را روی دو آجر در زیر قرار می‌ دهد. که به عنوان الگوی ۱ به ۲ شناخته می‌شود. به صورتی که هر درز بین آجرهای همسایه روی مرکز آجر زیر قرار می ‌گیرد. این الگو می تواند برای ایجاد اتصالات افست تغییر کند و این الگوی پلکانی حتی می تواند در صورت تمایل از ردیفی به ردیف دیگر متفاوت باشد.

چیدمان راسته نمای آجر رایج ترین الگوی آجری است که در مناظر مسکونی استفاده می شود. دوستدار محیط زیست در نظر گرفته می شود چون به حداقل برش نیاز دارد و ضایعات نزدیک به صفر را پشت سر می گذارد. الگوی راسته نما در پاسیوهای بیرونی و مناطق تفریحی عالی به نظر می رسد چون یک الگوی بسیار قوی و بادوام است که می تواند وزن قابل توجهی از مبلمان و دیگر ملزومات را تحمل کند.

بیشتر بخوانید: اهمیت کوره‌ آجر پزی در ساخت آجر

چیدن آجر به روش چرخدار

چیدن آجر به روش چرخدار

الگوی آجر چرخدار تنها یک نمونه از یک الگوی آجری بسیار پیچیده و بسیار زمان ‌بر است. اگر شامل برش های دشوار و دقیق روی بیش از نیمی از آجرها باشد. تاثیر الگوهای پیچیده مثل این چیدمان می تواند خیره کننده باشد، ولی سختی نصب آن را برای افرادی که انجام می دهند زیاد است. اغلب، الگوی بسیار تزئینی به عنوان یک قطعه مرکزی در یک منطقه بزرگتر ساخته شده با الگوی کمتر پیچیده استفاده می شود.

رگ چینی لابند مرتب (کله راسته)

این طرح به همراه الگوی بادبزنی یکی از قدیمی ترین هاست. این الگو یکی دیگر از الگوهای آجری است که برای قرن ها استفاده شده است. الگوی کله راسته بیشتر در انگلستان به جای اروپا دیده می شد. این الگو جهانی است و در پاسیوها، گذرگاه ها یا حتی راهروها عالی به نظر می رسد.

فخرومدین

آجر چینی به روش مشبک در معماری و ساختمان سازی ایرانی به اسم فخرومدین شناخته می شود. در واقع فخرومدین به چیدمانی از آجرها گفته می شود که دارای حفره و روزنه و شکلی مشبک باشند که به اشکال و روش های گوناگونی کار شده باشند. از این نوع چیدمان می توان در فضاهای داخلی، طراحی نما، دیوارهای جداکننده در فضاهای باز و بسته، باغ ها، سالن ها، تالارها و ... به صورت های مختلف استفاده کرد.

انواع روش های اجرای آجر نما

انواع روش های اجرای آجر نما

نمای آجری با استفاده از سیمان:

این روش از سنتی ترین روش های اجرای نما است. از آن جایی که بسیاری از ساختمان های ساخته شده تراز نیستند، سیمان می تواند نقاط ضعف و عیب ها را بپوشاند و نمای ساختمان را یک دست نشان دهد. نقاط ضعف و قوت این روش این است که ملات سیمان باعث کثیف شدن آجر نما می شود، نخاله ساختمانی تولید می شود و زمان بیشتری نسبت به دیگر روش ها دارد. برای این روش نیاز به محاسبات دقیق معماری نیست و توسط یک استادکار پیش می رود. خوبی دیگر اجرای نما با سیمان، اتصال محکم نما به بدنه است.

نمای آجری با استفاده از چسب:

 در این روش لازم است چسبی هماهنگ با خصوصیات آجر نما مورد استفاده قرار بگیرد. این چسب مثل یک ماده ی الاستیک عمل می کند و باعث دفع شدن ارتعاشات وارده به نما و زیرسازی می شود. در این روش بندکشی آجر نماها بسیار مورد اهمیت است چون اگر اشتباهی در این مرحله به وجود بیاید، ممکن است آب به سطح زیر نما نفوذ کند و با یخ زدگی و رطوبت باعث جدا شدن نما از ساختمان شود.

بیشتر بخوانید: براق کردن آجر نما

اجرای نما به صورت نمای خشک:

این روش از روش های امروزی و جدید است که در آن چندین مزیت نسبت به دیگر روش ها وجود دارد. در اجرای نمای خشک از هیچ ملاتی استفاده نمی شود و تمامی مراحل با استفاده از قطعات فلزی مثل ریل، پیچ و ... پیش می رود.

نمای خشک دارای اجزایی از جمله عایق حرارتی، اتصالات، چهارچوب نگهدارنده، فضای خالی تهویه و … می باشد. در این روش ابتدا یک عایق حرارتی با چسب به دیوار وصل می شود. یک چهارچوب نگهدارنده روی آن قرار داده می شود تا آجر نما با فاصله روی آن نصب شود. این فضای خالی بین عایق و نما، عایقی دیگر برای ساختمان محسوب می شود. سرعت پیش رفتن این روش بسیار بالا بوده و نیازی به نیروی متخصص نیست.

بندکشی در آجر نما

بعد از چیدن آجر نماها لازم است که سطح نما را یک پارچه کنیم و شیارهای آن را بپوشانیم. این موقع است که از بند استفاده می کنیم. در بعضی از آجر نماها دو بند وجود دارد و در بعضی چهار بند، برای دو بند یعنی فقط در قسمت طولی بند وجود دارد و در چهار بند هم در قسمت طولی و هم عرضی بندکشی شده است.

خیلی مهم است که بندکشی ضد آب و رطوبت باشد، ملات بندکشی باید از ذرات ریزی تشکیل شده باشد که مانع نفوذ آب و رطوبت به اجزای نما و ساختمان شود.

باید پر مایه باشد و از تراکم کافی برخوردار باشد تا از به وجود آمدن خاصیت جاذبه جلوگیری کند. زیبایی در انجام بندکشی حائز اهمیت است. عمق این بندها باید ۱۵ میلی متر باشد.

برای تمیز بودن کار لازم است قبل از شروع بندکشی، محل اجرای آن توسط برس تمیز و مرطوب شود. بعد از اجرای بندکشی ملات باید سریعا خشک شود پس عیار ملات ماسه را باید به دقت انتخاب کنید. این مقدار برای بندکشی حدودا ۴۰۰ کیلوگرم در متر مکعب است. در بندکشی های آجر فشاری لازم است از بندکشی هایی استفاده شود که توپر هستند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر