نحوه ساخت آجرهای نسوز - صنایع آجر اصفهان

نحوه ساخت آجرهای نسوز - صنایع آجر اصفهان

نحوه ساخت آجرهای نسوز - صنایع آجر اصفهان

برای ساخت آجرهای نسوز، سیمان نسوز را مخلوط کرده و تا حد امکان در قالب آجری بسته بندی می کنید. قالب را لرزانده تا حباب های هوا آزاد شود، با یک ورقه پلاستیکی بپوشانید و چسب بزنید تا محکم شود.
1401/1/29
0 نظر

نحوه ساخت آجرهای نسوز

برای ساخت آجرهای نسوز، سیمان نسوز را مخلوط کرده و تا حد امکان در قالب آجری بسته بندی می کنید. قالب را لرزانده تا حباب های هوا آزاد شود، با یک ورقه پلاستیکی بپوشانید و چسب بزنید تا محکم شود. بعد از دو روز، پلاستیک را بردارید و قبل از رها کردن آجر، دو روز دیگر اجازه دهید سیمان خشک شود.

محصول جدید: پلاک نسوز شاموتی روشن

نحوه ساخت آجرهای نسوز

آجر نسوز، آجرهایی هستند که برای مقاومت در برابر گرما و سرمایش زیاد در دماهای مختلف طراحی شده اند. آجرهای نسوز از خاک رس نسوز ساخته می شوند که در درجه اول حاوی آلومینا و سیلیس است. این دو عنصر هستند که می توانند دماهای بالا را تحمل کنند و برای چاله های آتش مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: اهمیت کوره‌ آجر پزی در ساخت آجر

انواع آجر نسوز

آجر سخت 

آجر نرم

آجر نرم

کاربرد اصلی آجرهای نرم عایق کاری است. این آجرها از خاک رس نسوز ساخته شده با مواد قابل احتراق ساخته شده اند. هنگامی که آجرها گرم می شوند، مواد قابل احتراق متلاشی می شوند و سوراخ های هوا در سراسر آجر باقی می مانند. مردم از این آجر به عنوان ساختار کوره های برقی یا آستری برای کوره های احیا استفاده می کنند.

آجر سخت

آجر سخت با دوام است و برای ایجاد ساختار استفاده می شود. این آجر می تواند در برابر شعله مستقیم مقاومت کند. کوره‌ های بزرگ، دودکش‌ها و آتش ‌دان ‌ها معمولا از آجر سخت استفاده می ‌کنند. آجرهای سخت یک انتخاب عالی برای استفاده در گودال آتش هستند.

بیشتر بخوانید: طراحی اتاق خواب با دیوار آجر دکوراتیو

راهنمای مرحله به مرحله ساخت آجر نسوز

راهنمای مرحله به مرحله ساخت آجر نسوز

شما می توانید آجرهای نسوز را با کمی زمان، مهارت و ابزار درست کنید. نوع خاصی از سیمان به نام سیمان نسوز برای ساخت آجرهای نسوز استفاده می شود.

مواردی که برای مقابله با این کار نیاز دارید:

مته

پیچ

سیمان بنایی

پرلیت

خاک رس آتشی

شن

ناودانی 2 در 4 اینچی

تخته سه لا

درزبندی

پلی اورتان

سطل

بیل

نوار چسب

مرحله 1: اندازه آجر نسوز را تعیین کنید

اول اندازه آجرهایی که می خواهید بسازید را تعیین کنید. یک آجر نسوز متوسط معمولا 4.5 اینچ در 9 اینچ در 1.5 اینچ است. این اندازه مناسب برای گودال های آتش با عرض 36 تا 44 اینچ است.

مرحله 2: قالب آجر نسوز را ایجاد کنید

بعد از اینکه اندازه آجرهای نسوز را تعیین کردید، نوبت به ایجاد قالب می رسد. گل میخ های 2 در 4 اینچی را به اندازه دلخواه آجر نسوز ببرید.

گل میخ ها را با استفاده از پیچ و مته برقی وصل کنید. اگر به درستی وصل شده باشد، باید شبیه جعبه باشد.

مرحله 3: تخته سه لا را به جعبه وصل کنید

جعبه را روی یک سرویس صاف قرار دهید. تخته سه لا را با مشخصات جعبه اندازه بگیرید و با پیچ وصل کنید.

پیچ هایی که تخته سه لا را روی جعبه محکم می کنند باید هر پنج اینچ قرار بگیرند. این به انتهای جعبه تبدیل می شود. جعبه را برگردانید و روی یک سرویس صاف قرار دهید.

مرحله 4: درزبندی

هر درز جعبه را در محل برخورد تخته سه لا با گل میخ ها و هر گوشه ای که به هم می رسند، درز بزنید. برای آب بندی چوب از پلی اورتان استفاده کنید. جعبه را رو به پایین روی یک تکه تخته سه لا قرار دهید، ولی آن را وصل نکنید.

مرحله 5: سیمان نسوز را مخلوط کنید

در حالی که قالب در حال سفت شدن است، سیمان نسوز را روی یک سطح صاف و بتنی مخلوط کنید. در یک سطل، یک و نیم قسمت سیمان بنایی و یک و نیم قسمت پرلیت را مخلوط کنید. در مرحله بعد، دو قسمت خاک رس و دو قسمت ماسه را با هم ترکیب کنید.

مخلوط خشک را با استفاده از یک بیل ترکیب کنید تا کاملا مخلوط شود.

مرحله 6: آب را به مخلوط اضافه کنید

یک سوراخ در مرکز مخلوط ایجاد کنید. نصف آب را اضافه کنید و مخلوط خشک را به آرامی در مرکز آن بریزید. اکنون مخلوط باید ظاهری دانه بندی شده داشته باشد.

برای اطمینان از اینکه مخلوط به غلظت مناسبی رسیده است، مقدار کمی را در یک توپ بسته بندی کنید و آن را در هوا پرتاب کنید. اگر توپ کنار هم بماند، مخلوط خوب است. اگر توپ کنار هم نمی ماند، آب بیشتری اضافه کنید تا غلظت مناسبی پیدا کند.

مرحله 7: قالب را پر کنید

قالب را با سیمان نسوز پر کنید. از یک تکه تخته سه لا برای خراش دادن سیمان اضافی از روی قالب استفاده کنید.

قالب را چند بار روی یک سطح سخت بکوبید تا حباب های هوا آزاد شود. این کار را تا زمانی انجام دهید که روی قالب صاف شود و تمام حباب های هوا از بین بروند.

مرحله 8: قالب را تنظیم کنید

قالب پر از سیمان نسوز را با یک تکه ورقه پلاستیکی بپوشانید. پلاستیک را به قالب بچسبانید و بگذارید دو روز بماند. بعد از 48 ساعت، پلاستیک را بردارید و بگذارید 2 روز دیگر قالب ببندد.

مرحله 9: آجر نسوز را رها کنید

بعد از جا افتادن آجر نسوز، با برداشتن پیچ ‌ها از روی ناودانی، آن را از قالب خارج کنید.

بیشتر بخوانید: آجر نسوز باربیکیو

ساخت گودال آتش

ساخت گودال آتش

قبل از اینکه یک گودال آتش در حیاط خلوت خود بسازید، مطمئن شوید که در محله شما قابل قبول است. اگر از قوانین و مقررات محلی پیروی می کند، هیچ مشکلی برای نصب یک گودال آجر نسوز جدید وجود نخواهد داشت.

ابزار برای ساختن گودال آتش:

نخ

رنگ اسپری

بیل

بتن

آجرهای نسوز

سنگ های نسوز

ملات میلگرد

سنگ تخت

مرحله 1: فضایی برای گودال آتش ایجاد کنید

موقعی که مکان مناسبی را در حیاط خلوت خود برای یک گودال آتش پیدا کردید، یک چوب را در زمین قرار دهید. یک ریسمان به اندازه دور گودال آجر نسوز را به چوب وصل کنید. با استفاده از ریسمان به عنوان راهنما، یک دایره را با اسپری رنگ کنید.

اطراف دایره را به عمق نیم اینچ حفر کنید. سپس به روش بالا، یک دایره دیگر را با یک پا از بیرون دایره اصلی رنگ کنید.

مرحله 2: زیر ساخت را آماده کنید

بتن را مخلوط کنید تا به قوام کره بادام زمینی برسد. بتن را در فضای 12 اینچی بین دو دایره قرار دهید. این پایه ای برای سنگ ها خواهد بود.

ارتفاع بتن باید یک اینچ تا یک و نیم اینچ باشد. قبل از گیرش بتن، میلگردها را برای پشتیبانی بیشتر در بتن قرار دهید.

مرحله 3: دیوار بیرونی را بسازید

ملات را مخلوط کرده و به اندازه دو اینچ روی پایه بتنی بیل کنید. با کار در بخش های کوچک، سنگ ها را روی ملات قرار دهید.

مرحله 4: دیوار آجری نسوز داخلی را بسازید

همانطور که سطوح سنگی بیشتری را قرار می دهید، آجرهای نسوز را در قسمت داخلی گودال آتش ادامه دهید. برای پر کردن شکاف بین آجر و سنگ از ملات استفاده کنید. درزهای سنگ ها و آجرهای نسوز را تکان دهید تا ساختار محکم تری ایجاد کنید.

مرحله 5: گودال آتش را تمام کنید

بعد از تکمیل ساختار، زمان آن است که سنگ های تخت اختیاری خود را در بالای گودال آتش قرار دهید. این سنگ ها را با استفاده از ملات بچسبانید تا گودال آتش ظاهر صیقلی پیدا کند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر