انواع اشکال آجر برای ساختمان سازی - آجر اصفهان

انواع اشکال آجر برای ساختمان سازی - آجر اصفهان

انواع اشکال آجر برای ساختمان سازی - آجر اصفهان

آجر در مراحل اولیه ‌ای که به کار برده م ی‌شود شباهت زیادی به خشت دارد البته که در کوره‌ آجرپزی حرارت‌ های زیادی به آن‌ ها داده می ‌شود تا خشک شوند و رطوبت آن ‌ها گرفته شود و در اصل میزان دوام و استحکام بیشتری را برای آجر ایجاد کند.
1401/1/29
0 نظر

انواع اشکال آجر برای ساختمان سازی

یکی از ابتدایی ‌ترین مصالحی که انسان همواره از آن بهره برده است، آجر بوده است. آجر یکی از مصالحی است که از نظر میزان امنیت برای ساخت و ساز و همین طور درجه دوام و ماندگاری حرف اول را در میان بیشتر مصالح ساختمانی که نقش مهمی را در ساخت دارند را بیان می ‌کند، علاوه بر این آجر یکی از پر فروش‌ ترین مصالح ساختمانی در مراکز خرید مصالح ساختمانی به شمار می ‌آید.

محصول جدید: بلوک سفال سقفی در اصفهان با ابعاد مختلف

انواع اشکال آجر برای ساختمان سازی

آجر در مراحل اولیه ‌ای که به کار برده می‌ شود شباهت زیادی به خشت دارد البته که در کوره‌ آجرپزی حرارت‌ های زیادی به آن‌ ها داده می ‌شود تا خشک شوند و رطوبت آن ‌ها گرفته شود و در اصل میزان دوام و استحکام بیشتری را برای آجر ایجاد کند.

آجر زمانی که در برابر حرارت قرار داده می ‌شود به شدت سخت خواهد شد.

انواع اشکال آجر

آجر با حفره ‌های تو خالی

آجر ساده

آجر‌هایی که به شکل ساده وجود دارند خام ‌تر و سفت‌ تر هستند البته که در زمان تولید میزان رطوبت مشخص شده ‌ای در آن ‌ها وجود دارد که میزان حرارت بیشتری را می ‌طلبد تا این که بتواند سختی و مقاومت بیشتری را از خود به جای بگذارد.

آجر‌های دیگری تولید می‌ شوند که دارای حفره ‌هایی در درون خود هستند. این حفره‌ ها برای این که بتوان در روند خشک شدن آن ‌ها سرعت بیشتری را ایجاد کرد به راحتی مورد استفاده قرار داده می‌ شود.

هدف ایجاد حفره در این نوع از آجر‌ها به این شکل است که در فرایند خشک شدن زمان زیادی را به خود اختصاص نمی‌ دهند و به سرعت خشک می ‌شوند.

مسئله دیگری که در رابطه با آجر حفره دار وجود دارد حالت خوشایندی است که در حمل و نقل آن‌ ها ایجاد شده است. حمل و نقلی که برای آجر‌ها به دست می ‌آید بسیار راحت است به این دلیل که وزن کمی برای این نوع از آجر وجود دارد.

سبک بودن این نوع از آجر‌ها می‌ تواند باعث شود که در حمل و نقل آن ‌ها سختی زیادی از نظر سنگینی وجود نداشته باشد و به راحتی و با سرعت بالا‌تری حمل و نقل انجام می‌ شود.

بیشتر بخوانید: نحوه ساخت آجرهای نسوز

تاثیر ملات در ساختمان سازی

تاثیر ملات در ساختمان سازی

برای این که بتوان از آجر به صورت هدفمند استفاده کرد اول باید ماده ‌ای را ایجاد کرد تا بتواند این آجر‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهد.

در این مورد باید این مسئله را در نظر داشت که آجر‌ها می ‌توانند با استفاده از ملات بر روی هم قرار داده شوند.

با این حال ملات می‌ تواند به عنوان چسبی باشد که در میان آجر قرار داده می‌ شود و استحکام آن را بیشتر می ‌کند.

با این حال آجر‌ها دارای طبقه بندی‌ های متفاوتی هستند که با توجه به این مسئله باید گفت که این دسته بندی با توجه به جنسی که برای هر آجر وجود دارد شکل خاصی را به خود می ‌گیرد.

آجر لعابی

لعاب کاری یکی از روش های روکش کاری آجر است که آن را در برابر عوامل مختلف محافظت می کند. ممکن است آجر در معرض رطوبت، فرسایش، هوازدگی، مواد شیمیایی و تغییرات آب و هوایی قرار گیرد ولی لعابی که سطح آن را پوشش می دهد نقش لایه محافظ را ایفا کرده و عمر آن را طولانی می کند.

آجر لعابی در رنگ های متنوع و ابعاد گوناگون تولید و به بازار عرضه می شود. از این رو می توان از آن در تزئین دکوراسیون داخلی و بیرونی ساختمان استفاده کرد. این آجرها با رنگ هایی نظیر آبی، قرمز، نارنجی، قهوه ای، سورمه ای و … لعاب داده می شوند و زیبایی بی نظیری به فضا می بخشند. این آجرها بیشتر در طراحی های سنتی کاربرد دارند. لعاب کاری مقاومت آجر را بالا می برد و آن را از آسیب های احتمالی حفظ می کند. قیمت آجر لعابی به نسبت آجر معمولی گران تر است.

آجر ماسه آهکی

آجر ماسه آهکی از سیلیکات کلسیم ساخته می شود و اغلب در پی سازی ساختمان کاربرد دارد. مقاومت فشاری این آجر بالاست، از این رو ظرفیت باربری آن بالا بوده و از آن در ساخت دیوارهای حائل و حمال استفاده می شود. آجرهای ماسه آهکی به خاطر استفاده از رنگدانه در تولید آن ها، رنگ های متفاوت به خود گرفته و از نظر ظاهری زیبا هستند.

سختی این آجرها بالاست و ابعاد و شکل یکنواخت آن ها اجرای دیوار را آسان می کند، علاوه بر آن میزان پرتی این مصالح بسیار کم است. آجر ماسه آهکی عایق خوبی برای جلوگیری از خروج گرما از ساختمان در زمستان و ممانعت از ورود آن در تابستان می باشد و آسایش و راحتی را برای ساکنین به ارمغان می آورد.

بیشتر بخوانید: اهمیت کوره‌ آجر پزی در ساخت آجر

آجر نما

یکی از انواع آجرها، آجر نما است و همانطور که از نام آن پیداست، از آن برای طراحی نما استفاده می شود. از ویژگی هایی که آجر نما باید از آن برخوردار باشد می توان به مقاومت در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب اشاره کرد. آجر نسوز نمونه ای است که می توان از آن به عنوان آجر نما استفاده کرد.

آجر نسوز

آجر نسوز جدیدترین نوع آجر است که به خاطر مزایای زیاد، در ساختمان های امروزی مورد استفاده قرار می گیرد. این آجر یک عایق حرارتی است که علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی، در برابر گرما و حرارت مقاومت بالایی دارد.

آجر نسوز خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود را در درجه حرارت بالا از دست نمی دهد، به همین خاطر از آن برای پوشش دیوار داخلی شومینه استفاده می شود.

طول عمر بالا، دوام و استحکام، زیبایی و ثبات رنگ از ویژگی های ممتاز این آجر هستند که آن را به بهترین گزینه برای معماران و سازندگان تبدیل کرده است.

این نوع آجر در برابر فرسایش، خراشیدگی، حرارت، اشعه آفتاب، رطوبت و تغییرات آب و هوایی مقاوم است و به خاطر استفاده از مواد معدنی در ساخت آن یک آجر بی نظیر برای مصارف ساختمانی به شمار می آید. قیمت آجر نسوز در مقایسه با دیگر آجرها بالاتر است.

آجر نسوز انواع مختلفی دارد که از جمله آن می توان به آجرهای نسوز سیلیسی، آجر نسوز زیرکونیوم، آجر نسوز کروم و آجرهای نسوز قلیایی اشاره کرد. آجر نسوز دایره نمونه ای از آجرهای دکوراتیو شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: آجر نسوز باربیکیو

آجر سفالی

آجر سفالی

آجر سفالی یا آجر ایتال وزن بسیار سبکی دارد و استفاده از آن سرعت اتمام پروژه ساخت را بالا برده و به سبک سازی سازه کمک می کند. این آجر در کوره های سفال پزی ساخته می شود و قیمت آن در مقایسه با دیگر آجرها کمتر است.

شکل آجر سفال همانند بلوک های سوراخ دار است و از آن ها در ساخت تیغه های جدا کننده و دیوارهای غیر باربر استفاده می شود. این آجرها عایق خوبی برای گرما و صوت می باشند و پایداری بسیار بالایی دارند.

آجر ماشینی 

نوع دیگری که برای ساخت آجر وجود دارد در رابطه با آجر‌هایی است که به صورت ماشینی تولید می ‌شوند.

آجر‌های ماشینی از نظر ساخت کمی متفاوت ‌تر از آجر‌های فشاری می باشند. ساختاری که آجر‌های ماشینی وجود دارد سوراخ و یا حفره‌ هایی است که در آن مشاهده می ‌شود. این نوع از آجر دارای وزن بسیار سبکی هستند که در حمل و نقل آن‌ ها سختی زیادی وجود ندارد و به راحتی صورت می‌ گیرد.

با این حال استاندارد‌هایی که برای ساخت آجر وجود دارد در رابطه با این حفره ‌ها به صورتی است که باید سطحی که در آجر ایجاد می ‌شود با تعداد حفره‌ های موجود ارتباط خوبی را برقرار کند و سطح مناسبی را ایجاد کند که از نظر استاندارد ساخت به شدت مهم است.

یکی از دلایلی که برای آجر‌های ماشینی از حفره استفاده شده است به این دلیل است که در زمانی که دیوارچینی صورت می ‌گیرد ملاتی که برای استحکام بیشتر آجر‌ها در بین آن‌ ها قرار داده می‌ شود در آجر نفوذ کرده باشد.

نفوذ ملات به قسمت ‌های دیگر آجر باعث می ‌شود که دوام و استحکام بیشتری برای دیواری که ایجاد می‌ شود به وجود آید. گاهی اوقات از میلگرد استفاده می ‌شود؛ میلگرد می ‌تواند به عنوان فرایند مسلح کردن در بین آجر‌ها صورت بگیرد.

در شرایطی که زلزله و یا حوادثی از این دست پیش بیاید میلگرد می ‌تواند مراقبت خوبی را از میزان مقاومت ساختمان ایجاد کند که این خود نکته موثری است که باید به آن دقت کرد. جنس آجر‌های ماشینی نسبت به آجر‌هایی که به صورت فشاری ساخته می‌ شوند دارای تردی و شکنندگی بالایی هستند که با توجه به این مسئله باید گفت که از این نوع آجر در ساخت طاق‌ هایی که به صورت ضربی هستند استفاده نمی ‌شود و این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است که بتوان نوع آجری را که از آن استفاده می ‌شود را مورد بررسی قرار داد.

نوع آجر‌ها می‌ت وانند فرایند‌های دیگری را به خود اختصاص دهند که در رابطه با مقاومت آن ‌ها می ‌باشد. در اصل برای هر یک از آن‌ ها مقاومت خوبی ایجاد شده است ولی نسبت مصرف و به کارگیری آن‌ ها به شدت متفاوت خواهد بود. با این حال نوع آجر در ساختمان و مصرف آن به عنوان یکی از مواد اصلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر