✅مزایای آجرها در نمای داخلی و خارجی - صنایع آجر

✅مزایای آجرها در نمای داخلی و خارجی - صنایع آجر

✅مزایای آجرها در نمای داخلی و خارجی - صنایع آجر

آجر یا آگور واژه ی بابلی است که در دوران گذشته به معنی لوح یا سنگ هایی که احکام و دستورات حکومتی را بر روی آنها یا حک و درون کوره می پختند استفاده می شده است.
1401/7/6
0 نظر

مزایای آجرها در نمای داخلی و خارجی


آجر یا آگور واژه ی بابلی است که در دوران گذشته به معنی لوح یا سنگ هایی که احکام و دستورات حکومتی را بر روی آنها یا حک و درون کوره می پختند استفاده می شده است.
آجر از قدیمی ترین مصالح ساختمان سازی در ایران است. کوره های آجرپزی از گذشته های دور در تپه سیلک کاشان و شوش یافت یافت شده است. با گذشت زمان نیاز به تنوع و بهبود در کیفیت نوع آجر احساس شد و انواع و اقسام آجر و بلوک در رنگ ها و اندازه های متفاوت برای کاربردهای مختلف ساخته شد. ساده ترین تقسیم بندی آجر به این صورت است که آجر توکار و روکار استفاده می شود.

مزایای آجرها در نمای داخلی و خارجی
خانه‌هایی که با آجر نما ساخته می‌شوند با ارزش هستند، سرمایه‌گذاری در این مورد بسیار معقول به نظر می‌رسد. خانه هایی که نمای داخلی آن ها از آجر است، در زمستان آجر ها حرارت از خودشان ساطع می کنند و در تابستان عکس این عمل دارند. این ویژگی از آجر ایجاد کننده فضای مطبوع و دلنشین داخل خانه است.

بیشتر بخوانید: کاربرد آجر در معماری و طراحی داخلی ساختمان


مهترین مزیت آجر عایق بودن در برابر گرما و سرما و رطوبت زیاد در اقلیم های متفاوت است، چه جایی که آفتاب شدید به آجر بتابد و چه جایی که رطوبت زیادی داشته باشد. گذشته از این موارد به ذکر مزایای دیگر استفاده از آجر در ساختمان می پردازیم.


1-رنگ ثابت آجر

بیشتر آجرها از خاک رس یا خاک‌های معدنی تولید می شوند و فاقد رنگ های مصنوعی و شیمیایی هستند. وجود رنگ های ثابت و متنوع مخصوصا در آجر نسوز، با گذشت زمان بر اثر شرایط آب و هوایی و تابش خورشید ثابت و بدون تغییر می ماند و این یعنی عمر طولانی نمای با کیفیت بدون نیاز به مرمت و بازسازی که از همه نظر برای مصرف کننده مناسب می باشد.


2-مقرون به صرفه بودن

به طور کلی آجر ها نسبت به دیگر مصالح ساختمانی در تولید و نگهداری مقرون به صرفه تر و ارزان تری هستند و در همه جا در دسترس هستند.


3-ماندگاری زیاد

آجر ها در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی با ثبات و با دوام هستند، تولید آجر ها با حرارت زیاد و از خاک رس می باشد و این شکل ساخت آنها را مقاوم نموده است و باعث طولانی بودن عمر آجر شده است. عمر طولانی و کیفیت بالای آجر باعث شده که پس از مدتها نیاز به بازسازی نداشته باشدو در برابر مواردی از جمله موریانه، آب بندی، نقاشی و غیره نیز احتیاج به محافظت نخواهد داشت.


4-عایق مناسب و حفظ انرژی

آجرها عایق صوت و انرژِی هستند و  از هدررفت انرژی جلوگیری می کنند. آجر قادر است حرارت محیط اطراف را ذخیره نموده و با توجه به شرایط، آن را دوباره به محیط باز گردانند و این به دلیل استفاده از خاک رس در تولید است، همچنین آجر عایق مناسبی در برابر سرما و گرماست که این ویژگی بدلیل تولید در دمای بالا و علاو ه بر ویژگی خاک رس می باشد.

آجر اصفهان
5-تولید شده از مواد سازگار با طبیعت

بیشترآجرها از خاک رس تولید می‌شوند و خاک رس در طبیعت فراوان است در نتیجه فرآیند تولید آجر ضایعات زیادی ندارد، تولید آجر به طبیعت ضرر نمی رساند و ضایعات زیادی نیز ندارد، سمی نیست و برای انسان ها نیز مضر نیست.


6-مقاومت بالا

آجر در برابر آتش، باد و رطوبت مقاوم است. پخت خاک رس در دمای بالای ۱۰۰۰ درجه سانتیگرد صورت می گیرد، از این رو آجر می توانند مقاومت بالایی در برابر حرارت وخصوصا آتش داشته باشد.
به جز رطوبت و حرارت، در برابر ضربه نیز ترک بر نمی دارند و جذب رطوبت کمی دارد. این خصوصیت باعث می شود که ریسک کنه، کپک و غبار روی سطح آجر کمتر شود. آجر به خوبی به ملات می چسبد و باعث دوام و مقاومت ساختمان می شود.
استفاده از آجر در نمای خارجی به دلیل مقاومت در برابر عوامل اسیدی و قلیایی باعث حفظ ماهیت و رنگ نما می شود و نیاز به بازسازی تا مدتهای طولانی نخواهد داشت. آجر برای نما در ساختمان های مرتفع قابل استفاده می باشد و همچنین خطر سقوط و کنده شدن از نما و ایجاد ناامنی برای رهگذران وجود ندارد.


7-عایق صدا

استفاده از آجر در ساختمان به عنوان عایق صدا بین دو اتاق جداگانه عمل می کند و می تواند ورود صدای بیرون از ساختمان را نیز محدود کند.

بیشتر بخوانید: قیمت آجر فشاری

8-ایجاد بافت قدیمی

آجر یکی از قدیمی ترین مصالح در ساختمان سازی و معماری ایران از دوران باستان تاکنون بوده است و استفاده از آجر در طراحی داخلی ساختمان ها فضایی نوستالژیک و قدیمی را برای ساکنین تداعی می کند. آجر ها تداعی کننده خانه های روستایی نیز هستند و ایجاد فضایی گرم و آرامبخش مانند روستا در در شهرهای شلوغ طرفداران زیادی یافته است.


9-نزدیکی به طبیعت

آجر از خاک رس تولید می شود و در بیشتر موارد از مواد شیمیایی که پس از تولید در محیط پخش شود استفاده نمی شود. بیشتر افراد نیز از رنگ، روکش یا جلا برای پوشش روی دیوار آجری استفاده نمی کنند و این ویژگی علاوه بر سلامت این نوع نما برای افراد خانواده حس نزدیکی به طبیعت را به اهل منزل انتقال می دهد.

صنایع آجر اصفهان
10-گرم کردن محیط

آجرها در رنگ های متنوع تولید می شوند و استفاده از رنگهای زرد، قرمز، قهوه‌ای و حتی مشکی در نمای داخلی ساختمان باعث القاء گرمی و سرزندگی در فضای خانه خواهد شد.


11-سازگاری با انواع دکوراسیون

نمای آجر با انواع دکوراسیون‌ سازگار است و امکان تغییر چیدمان منزل بصورت سنتی یا  مدرن به بهترین شکل وجود دارد. تغییر رنگ و فضای دکوراسیون با نمای آجری به آسانی امکان پذیر می باشد. دیوار نمای آجر علاوه بر زیبایی و تنوع، فضای خانه را خاص و منحصر به فرد نموده و با رنگ یا کاغذ دیواری بسیار متفاوت است.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر