کاربرد آجر در معماری و طراحی داخلی ساختمان✔️ - آجر اصفهان

کاربرد آجر در معماری و طراحی داخلی ساختمان✔️ -  آجر اصفهان

کاربرد آجر در معماری و طراحی داخلی ساختمان✔️ - آجر اصفهان

آجر علاوه بر اینکه یک ماده ساختمانی کاملا متنوع در ساخت و ساز است؛ مزایای عملکردی بسیاری نیز هنگام طراحی خانه ها و ساختمانهای مسکونی دارا می باشد.
1401/7/6
0 نظر

کاربرد آجر در معماری و طراحی داخلی ساختمان


آجر علاوه بر اینکه یک ماده ساختمانی کاملا متنوع در ساخت و ساز است؛ مزایای عملکردی بسیاری نیز هنگام طراحی خانه ها و ساختمانهای مسکونی دارا می باشد. این فواید شامل: خاصیت ضد حریق ، ضد حشرات بودن، نیاز به مراقبت کم، عایق طبیعی و قابل بازیافت بودن می باشد. امروزه آجر یک انتخاب محبوب و هوشمندانه برای معماران، طراحان داخلی، متخصصان ساخت و ساز و صاحبان منازل است.

کاربرد آجر در معماری و طراحی داخلی ساختمان
5دلیل استفاده از آجر در طراحی داخلی

1-صرفه جویی در انرژی
آجر در صرفه جویی انرژی به عنوان یک عایق طبیعی به خوبی عمل می‌کند. آجر در طراحی داخلی انرژی کمی را جذب می‌کند و عایق مناسبی است، بنابراین یک خانه آجری زمستان گرم و در تابستان خنک خواهد داشت، علاوه بر این که در هزینه های سوخت نیز صرفه جویی می شود.

بیشتر بخوانید: قیمت آجر فشاری

2-مقاومت در برابر آتش
آجر از خاک رس و با دمای تقریبا بالا ساخته می‌شود، همچنین مقاوم ترین مصالح ساختمانی موجود در برابر آتش است. به همین دلیل، بسیاری از شرکت های بیمه برای خانه هایی که از آجر در طراحی داخلی یا خارجی آن ها استفاده شده، نرخ های کمتری ارائه می‌دهند.


3-عایق صدا
خانه هایی که با آجر ساخته می‌شوند ساکت تر هستند زیرا آجر نسبت به سایر مصالح عایق صوتی طبیعی بهتری است.


4-طبیعی و پایدار
آجر یکی از قدیمی ترین محصولات سبز یا دوست دار طبیعت در جهان می باشد. آجر از خاک رس، شیل و آب که جزئی از منابع فراوان طبیعی در جهان هستند ساخته می شود. آجر با داشتن ویژگی هایی همچون داشتن عمر طولانی، بهره وری انرژی، دوام، محتوای بازیافتی، در دسترس بودن، عایق صوتی، ضایعات ساختمانی کم و پتانسیل بازیافت و استفاده مجدد در طراحی پایدار بسیار موثر بوده و به همین دلایل در طراحی داخلی کاربردهای زیادی دارد.


5-سبک
آجر چند بعدی است و از طریق انواع اشکال، بافت‌ها، رنگ‌ها و الگوهای کاربردی، تقریبا ساخت هر طراحی معماری یا داخلی قابل دستیابی است. در ساختن خانه جدید و یا در بازسازی خانه موجود، آجر برای افزودن زیبایی ، کاربردهای زیادی دارد. کاربردهای آجر در طراحی داخلی شامل شومینه، دیوارهای برجسته، ستون‌ها، دیوارهای آشپزخانه و حمام می باشد، کاربرد آجر در طراحی های بیرونی نیز شامل ساخت و ساز خانه، ورودی ها، لکه گیری، فضای بیرونی و چشم انداز ها است

استفاده از آجر در طراحی داخلی
انواع آجر در طراحی داخلی

در زمان ها و مکان های مختلف تغییراتی در اندازه آجر به وجود آمده که نه تنها به موقعیت جغرافیایی بلکه به هدف محصول مورد تقاضا بستگی دارد. یک آجر بزرگتر، برای دیوارهای ضخیم‌تر مانند قلعه استفاده می‌شود. از نظر تاریخی آجرهای بزرگتر در آب و هوای سردتر کاربردی تر بوده اند، در حالی که آجر کوچکتر در مناطق گرمتر مناسب و اقتصادی تر است. امروزه این موارد دیگر حائز اهمیت نیست؛ زیرا در صورت لزوم موادی با خاصیت عایق به مواد تشکیل دهنده آجر، اضافه می‌شود. آجر یکی از محدود مصالحی است که با افزایش سن می‌تواند ظاهر بهتری داشته باشد.


1-آجر قزاقی
قدمت استفاده از این آجر، به دوران ساسانی برمی‌گردد و هنوز یکی از پرکاربردترین آجرهای نما است. در ابتدا از آجر قزاقی بیشتر در تزئین بیرون خانه استفاده می‌شد و اکنون یکی از پرطرفدارترین آجرها در نمای داخلی منازل است. بیشترین استفاده از این آجر در ایجاد طرح‌های سنتی و مدرن است. از این آجر نه‌تنها در کشورهای آسیایی؛ بلکه گاهی در طراحی‌های اروپایی نیز استفاده می‌شود. در گذشته آجر قزاقی کار دست بود اما امروزه انواع ماشینی آن با کیفیت خوب و مناسب تولید می شود.


2-آجر نسوز
آجر نسوز نوعی آجر دکوراتیو است که مقاومت و کیفیت بسیار بالایی دارد، به راحتی نمی شکند و در دمای بالا‌ی آتش به راحتی تحت تأثیر قرار نمی گیرد. این آجرها انرژی گرمایی و سرمایی خانه را کنترل نموده و از اتلاف انرژی جلوگیری می کند. این آجر علاوه‌بر کیفیت بالا، ظاهر بسیار زیبایی دارد و در طرح‌ و رنگ‌‌های مختلفی در دسترس می باشد.


3-آجرهای لعابی
برای محافظت از آجر در برابر عوامل گوناگون از جمله تغییرات آب و هوایی، رطوبت، هوازدگی، فرسایش و مواد شیمیایی از لعاب کاری استفاده می شود، در واقع لعاب کاری نوعی پوشش برای آجر است که باعث دوام و عمر آجر می شود. از این آجر می توان در طراحی داخلی استفاده کرد زیرا در ابعاد و رنگ‌های متنوعی ساخته می‌شود. آجر در رنگ‌هایی مانند قرمز، آبی، نارنجی، قهوه ای و سورمه‌ای تولید می‌شود، بوسیله لعاب کاری مقاومت آجر بیشتر خواهد شد، به همین دلیل قیمت آجر لعابی از آجر معمولی بیشتر است.

بیشتر بخوانید: شستشوی نمای ساختمان و انواع آن

4-آجر دکوراتیو یا تزئینی
آجرهای تزئینی انواع مختلفی دارد که به دو گروه اصلی آجر طبیعی دکوراتیو و ورق های طرح آجر تقسیم می‌شوند. آجرهای طبیعی از خاک رس و یا شن و ماسه تولید می‌شوند ولی ورق های طرح آجر از جنس کامپوزیت می باشند.
آجرهای طبیعی به صورت دانه‌ای روی سطح مورد نظر نصب شده و بوسیله بند کشی درز ها پر می شود ولی ورق‌های کامپوزیت یا دیوار پوش طرح آجر به صورت ورق هایی در سایز 2.30 در 1.30 با میخ و پرچ بر روی دیوار نصب می شود و با رنگ آمیزی و بتونه کاری به شکل نهایی می رسد. از ورق های طرح آجر در طراحی داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌شود.

آجرهای طبیعی دکوراتیو نیز به دو گروه تقسیم می‌شوند: آجرهای دکوراتیو نما و آجر دکوراتیو داخلی
1- آجرهای طبیعی نما در طراحی خارجی یا نمای ساختمان استفاده می‌شوند و به دلیل قرار گرفتن در معرض باران، باد و آفتاب، مراحل تولیدی متفاوتی برای ایجاد مقاومت بیشتر خواهند داشت.
2- آجر دکوراتیو داخلی برای طراحی داخلی مناسب است و به دلیل سبک‌تر بودن نسبت به آجرنسوز نما، در نمای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. قیمت آجر دکوراتیو کمتر از آجر نسوز است و در رنگ‌های متنوعی مانند سفید، مشکی، طوسی، سبز و آبی در بازار موجود است.
آجر در طراحی داخلی فضاهای مختلف خانه قابل استفاده است و برای فضاهای مرطوب یا فضاهایی که نیاز به ضدعفونی کردن و شسشتو دارد پس از اجرای آجر با یک لایه رزین سطح دیوار آجری پوشانده می شود تا نظافت آن قابل انجام بوده و مانع جذب چربی به آجر شود.

صنایع آجر اصفهان
5-آجر انعطاف‌پذیر (فلکسی)
استفاده از آجر نما هزینه بالایی دارد و برای افرادی که توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند ولی به نمای آجری علاقمند‌ند، آجر انعطاف‌پذیر روش مناسبی است. این آجر‌ها در واقع ورق‌هایی نازک و انعطاف پذیری هستند که با چسباندن برسطح دیوار به سختی با آجر‌های واقعی قابل تشخیص هستند.

جنس‌ آجر فلکسی از خرده‌سنگ‌های مرمر، چسب، رزین اکریلیک و ماسه‌‌ی مخصوص است؛ اما خاصیت شکنندگی ندارد. مقاومت و کیفیت این آجرها کمتر از آجرهای واقعی است و باید نوع با کیفیت آن را تهیه شود در غیر اینصورت پس از مدت کوتاهی کیفیت آن کاهش یافته خراب می‌شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر