💥قیمت آجر فشاری | صنایع آجر اصفهان

💥قیمت آجر فشاری | صنایع آجر اصفهان

💥قیمت آجر فشاری | صنایع آجر اصفهان

آجر انواع مختلفی دارد و هر کدام برای مصارفی خاصی در ساختمان تولید و مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. آجر فشاری، آجر ماشینی، آجر سفالی، آجر لعاب‌دار، آجرنسوز، آجر ماسه آهکی و آجر جوش انواع آجر پرکاربردی هستند که هر کدام دارای زیر گروه هایی بوده که برای ساخت و ساز‌های متفاوت مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند.
1401/7/6
0 نظر

قیمت آجر فشاری


آجر انواع مختلفی دارد و هر کدام برای مصارفی خاصی در ساختمان تولید و مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. آجر فشاری، آجر ماشینی، آجر سفالی، آجر لعاب‌دار، آجرنسوز، آجر ماسه آهکی و آجر جوش انواع آجر پرکاربردی هستند که هر کدام دارای زیر گروه هایی بوده که  برای ساخت و ساز‌های متفاوت مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. در این مطلب به شناخت و تفاوت دو نوع آجر بسیار پرکاربرد می پردازیم.

قیمت آجر فشاری
آجر فشاری، از قدیمی ترین انواع تولیدات آجر می باشد که به  آجر های گری یا آجر زبره یا آجر توپر نیز معروف است. دلیل نام گذاری آجر فشاری، به گذشته برمی گردد، زمانی که کارگران به صورت سنتی به آجر را بوسیله قالب های مخصوص می ساختند.

در هنگام ریختن این مصالح فشار زیادی لازم است که کارگران وارد کنند و این فشار زیاد یکی از دلایلی است که این آجر، فشاری نام گرفته است. اما امروزه این آجر هم مانند بقیه انواع آجر توسط دستگاه قالب گیری و پرس می‌شود و شاید بتوان گفت علت نام گذاری آجر فشاری مقاومت بالای آن در برابر فشار و گرما است. در قدیم به آجر فشاری آجر قزاقی نیز گفته می شد و این به آن دلیل است که اولین بار صنعت تهیه و تولید این نوع آجر را قزاقها وارد ایران نمودند.

بیشتر بخوانید: شستشوی نمای ساختمان و انواع آن


ابعاد آجر فشاری 22 × 10 × 5/ 5 به ضخامت 4 یا 3 سانتی متری می باشد. از دیگر انواع آجر فشاری آجر فشاری قرمز و آجر فشاری ماشینی و آجر فشاری کوره ای می باشند.
از آجر فشاری قبلا در نقش دیوار های باربر ساختمان ها، طاق ضربى، دیوارهاى حمال، جدا کننده و هم چنین به صورت آبساب براى نماسازى به صورت وسیع مورد استفاده قرار می گرفت اما به علت وزن زیاد آن و نیز مرتفع شدن سازه ها از کاربرد در دیوار چینی به کاربرد در فونداسیون سازی تغییر کاربرد پیدا کرد و میزان مصرف آن نیز کاهش یافت .
دیگر در دیوار چینی کمتر ساختمانی از این نوع از آجر ها استفاده می شود، هر چند نسبت به تیغه و سفال از مقاومت فشاری بالاتری برخوردار است، ولی این نکته زمانی حائز اهمیت خواهد بود که از آن به عنوان دیوار باربر استفاده شود.


مزایای آجر فشاری

نسبت استحکام به وزن بالا
هر تن حدودا معادل 450 قالب آجر فشاری
پخته شده در دمای بالا
ضایعات کم به دلیل مقاومت بالای آجر
دقت ابعادی بالا و بدون خمیدگی


کاربردهای آجر فشاری

کرسی چینی (فونداسیون)، دیوارچینی طبقات زیر همکف، دیوار های باربر
آجرفشاری خوب دارای عمر طولانی بوده و قابلیت بازیافت دارد
آجرفشاری به دلیل قابلیت بازیابی به عنوان مصالح دوست دار محیط زیست نام برده می شود.
آجر فشاری حسی طبیعی را در فضای داخلی ایجاد می کند.
دارای رنگ متنوع  از قرمز تیره تا زرد کم رنگمی باشد و  می تواند نماهای متفاوت را در طراحی داخلی ایجاد کند.
کاربرد آجر با طیف رنگی قرمز، حس گرما بخشی را در فضای داخل تقویت می کند و در مناطق همیشه سرد می تواند انتخاب مناسبی برای پوشش دیوار باشد.
برخلاف بسیاری از مصالح که نیاز به روکش خارجی یا یک لایه اندود برای نمای نهایی دارند، آجر می تواند دست نخورده و بدون هیچ پوشش نهایی، در فضای داخلی استفاده شود.  

آجر فشاری
امروزه در طراحی و یا بازسازی فضاهای داخلی چهره آجرهای آسیب دیده یا رنگ می شود و یا همان طور دست نخورده باقی می ماند. برای تاکید کردن بر یک دیوار و یا ایجاد یک نقطه ی کانونی می توان از این پوشش استفاده نمود.
با استفاده از آجر در یک فضای بسیار مدرن می توان یک حس نوستالژیک و یا روستیک را به فضا واردکرد، چون آجر ساختار طبیعی دارد.


محاسبه تعداد آجر فشاری:

تعداد آجر فشاری در هر تن چیزی حدود 450 تا 500 آجر است. در محاسبه تعداد آجر همیشه یک اصل اساسی وجود دارد: توجه همزمان به مقطع و نمای دیوار برای درک صحیح چیدمان آجرها. در صورت رعایت این اصل اساسی در محاسبات، درصد قابل توجهی از اشتباهات برطرف خواهد شد و نتایج قابل اطمینان تری به دست می آید.
برای نمونه یک دیوار با ضخامت ۳۰ سانتی را در نظر بگیرد، به ازای هر آجری که در نمای دیوار دیده می‌شود دو آجر نیز در قسمت پشتی قرار می گیرد، به عبارت دیگر زمانی که شما با توجه به نمای دیوار محاسبه را انجام می‌دهید این محاسبات، ضخامت دیوار و تعداد آجر های پشت کار را در نظر نخواهد گرفت، پس باید نتیجه بدست آمده را در عدد ۳ ضرب کنید یعنی یک آجر در نما و دو آجر در پشت کار  که جمعا سه آجر خواهد شد.
این روال برای دیوار با ضخامت ۲۰ و ۴۰ سانتی نیز قابل انجام می باشد، ولی به مقطع و نما به صورت همزمان تتوجه نمایید، به اینصورت که تعداد آجر دیوار ۲۰، ۳۰ و ۴۰ سانتیمتری به ترتیب دو، سه و چهار برای دیوار ۱۰ سانتیمتری خواهد بود. این ضرایب  با توجه به چیدمان معمول بدست می آید و در صورتی که چیدمانی به غیر از آنچه ذکر شد استفاده شود ضرایب نیز تغییر پیدا خواهد نمود.


معایب و مزایای آجر های فشاری

آجرهای فشاری دارای مقاومت فشاری بالا و همچنین عمر بالایی هستند. این آجرها قابلیت بازیافت نیز دارند و همچنین دارای قیمت ارزانی هستند و دسترسی به آن نسبت به موقعیت قرار گیری پروژه آسان می باشد.
ولی این نوع از آجرها وزن زیادی دارند و در پروژه هایی که نیاز به کم کردن وزن کلی ساختمان باشد نمی توان از این نوع آجر استفاده کرد. از معایب دیگر این نوع آجر می توان به آسیب پذیری آن در مقابل عوامل مختلف آسیب رسان اشاره نمود.

صنایع آجر اصفهان
استفاده از آجر فشاری در کرسی چینی

می دانیم که در کرسی چینی چند رج آجر را بر روی پی اصلی ساختمان قرار می دهند که دلیل اصلی این کار ایجاد یک اختلاف ارتفاع بین سطح داخلی ساختمان و سطح خارجی ساختمان است، این سطح خارجی می تواند کوچه، خیابان و یا حتی حیاط ساختمان باشد. دیواری که سبب این اختلاف ارتفاع شده است را کرسی نام دارد و به کل این عملیات کرسی چینی گفته می شود.
آجر مورد استفاده در کرسی چینی  یا فونداسیون باید ۲۰ سانتی متر ضخامت داشته باشد. این  آجرها به صورت یک دیوار کم ارتفاع با عرضی بیشتر از دیوارهایی که قرار است بر روی آن ساخته شوند تعبیه می شوند. ارتفاع این دیوارها متغیر می باشد، وطیفه  اصلی این آجرها ایجاد یک ارتفاع مناسب بر روی فونداسیون دیوارهای خارجی و دیوارهای داخلی یک ساختمان است.

بیشتر بخوانید: روش های اجرای نمای ساختمان

مشخصات فیزیکی آجر فشاری :

وزن مخصوص آجر فشاری : 1700 کیلوگرم بر مترمکعب
وزن یک عدد آجر : حدود 2 کیلوگرم
تعداد آجر در هر تن : حدود 450 الی 500 عدد

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر