شستشوی نمای ساختمان و انواع آن✨ - صنایع آجر

شستشوی نمای ساختمان و انواع آن✨ - صنایع آجر

شستشوی نمای ساختمان و انواع آن✨ - صنایع آجر

شستشوی نمای ساختمان در برگیرنده نکات ایمنی و اجرایی است با شناخت موارد و جزییات مختلف می توان به انجام روش مناسب اقدام نمود که به صورت مختصر به این موارد می پردازیم.
1401/7/6
0 نظر

شستشوی نمای ساختمان و انواع آن


شستشوی نمای ساختمان در برگیرنده نکات ایمنی و اجرایی است با شناخت موارد و جزییات مختلف می توان به انجام روش مناسب اقدام نمود که به صورت مختصر به این موارد می پردازیم.

بیشتر بخوانید: روش های اجرای نمای ساختمان


اما نکته قابل توجه این است که فرد اجرا کننده باید از تجربه و حرفه بسیار بالایی برخوردار باشد و در زمان اجرای کار از روش هایی استفاده نماید تا موجب از بین رفتن جرم ها تا حد ممکن شود و با نحوه پاکسازی و جرم زدایی انواع سطوح مختلف آشنا باشد تا موجب آسیب رساندن به سطوح نمای ساختمان نشود، مواد استفاده شده در نمای ساختمان باید با جنس مصالح نمای ساختمان سازگاری کامل داشته باشد تا از آسیب به نما جلوگیری شود.

شستشوی نمای ساختمان و انواع آن
شیوه های مختلف شستشوی نمای ساختمان

ابزار ها و روش های مورد استفاده جهت دسترسی به نما برای شستشوی نمای ساختمان به ترتیب اولیت شامل موارد زیر می باشند که باید مشخص شود کدام یک از این روش ها برای ساختمان قابل اجراست، به عنوان نمونه امکان استفاده از بالابر در سطوح شیب دار و استفاده از طناب برای ساختمان هایی که پیشانی دارند وجود ندارد:
ابزار یا روش راپل
ابزار یا روش داربست
ابزار یا روش کلایمر
ابزار یا روش جرثقیل سبد دار
ابزار یا روش بالابر هیدرولیکی
برای اجرای شستشوی نمای ساختمان مبحث رعایت ایمنی در حین اجرا مساله مهم و جدی می باشد. کار با طناب ایمنی و آزادی عمل را برای مجری کار فراهم می کند و نسبت به دیگر شیوه ها برتری دارد . در استفاده از روش های دیگر باید دقت فوق العاده ای در تامین ایمنی مجری کار انجام شود.
هزینه و مدت زمان اجرای پروژه نیز به طور مستقیم به شیوه  اجرای کار وابسته است. می توان گفت هر دو این معیارها در شیوه  استفاده از طناب مناسب تر هستند.

استفاده از طناب (راپل)

محل های مناسب برای بستن طناب جهت شستشوی نمای ساختمان با طناب، روی بام ساختمان تعبیه می شود. می توان از پایه های موتور و گیره گاور نر آسانسور، ستون های ساختمان یا پایه هواساز ها استفاده کرد. به عمل بستن طناب به این زیرساخت ها کارگاه گرفتن گفته می شود .


اجرای کارگاه

با استفاده از کارگاه های ایمن، ابزار سالم و رعایت دیگر نکات ایمنی در حین اجرای کار، ایمنی مجری کار تضمین می شود و مشکل یا خطری برای اجرای شستشوی نمای ساختمان با طناب به وجود نخواهد آمد.


روش های شستشوی نمای ساختمان

پس از انتخاب بهترین شیوه جهت شستشوی نما، روشی مناسب با نوع و حجم آلودگی ها برای اجرای نظافت نما انتخاب می شود. انجام شستشو در فواصل زمانی مناسب از ایجاد جرم و رسوب بر روی سطوح جلوگیری خواهد نمود، می توان نظافت را با آب انجام داد و در نتیجه هزینه  اجرای کار مقرون به صرفه خواهد بود. در غیر اینصورت باید از روش های مختلفی با استفاده از مواد پاک کننده جهت نظافت نما این کار انجام شود. نظافت منظم نما علاوه بر کاهش هزینه باعث نگهداری و حفظ نما نیز خواهد شد، در مواردی رسوب سطح نما قابل پاکسازی کامل نخواهد بود.


انواع روش های شستشو در سطوح مختلف

1-شستشو به صورت واترجت
2-شستشو به صورت سندبلاست
3-شستشو به صورت ابر و تی
4-شستشو با مواد نانو و شوینده شامل سطوح نمای شیشه ای، تیشه ای، گرانیتی، کامپوزیتی،  سرامیکی و…


مواد مخصوص شستشوی نما

محلول شستشوی نمای ساختمان سیلیس و دیسکیلیر می باشد که هر کدام در انواع سطوح و جنس های مختلف کاربرد دارد.

شستشوی نمای ساختمان
شستشوی نما با سیلیس

برای شستشوی سطوحی که بسیار کثیف است و از جرم ها و رسوبات پوشیده شده، از مواد سیلیس استفاده می شود. سیلیس نوعی ماسه بادی است که با استفاده از دستگاه نماشویی، سطوح مورد شستشو می شوند. مواد سیلیس یک لایه از سطح مورد نظر را برمیدارد و تمامی رسوبات کثیفی ها و جرم ها همرا با این مواد از بین می روند. البته استفاده از مواد سیلیس و دیسکیلیر زمانی کاربرد دارد که این مواد با جنس نمای ساختمان سازگاری کاملی داشته باشد و استفاده کردن از این مواد موجب آسیب به نمای ساختمان نشود.


انواع سطوح قابل شستشو

نماهای آجری، سنگی، شیشه ای، سیمانی، سرامیکی، کامپوزیتی، اچ پی ال و ترموود قابلیت شستشو و پاکسازی دارند.


شستشوی نما به صورت واترجت

شستشو به صورت واترجت زمانی که سطح مورد نظر آلودگی کم تری دارد و از گرد و غبار و دوده پوشیده شده استفاده می شود. اگر پس از مرحله واتر جت آلودگی بر روی سطوح نما باقیمانده باشد، نمای ساختمان با استفاده از مواد های نانو مخصوص شستشوی نما مانند سیلیس یا دیسکیلیر لکه گیری می شود. در صورت عدم امکان استفاده از این مواد با روش دستی یعنی ابر، تی، تیغ و موادشوینده لبه ها و موارد باقیمانده حذف می شود.
برای نمای ساختمان های ترموود و کامپوزیتی امکان استفاده از سیلیس و دیسکیلیر وجود ندارد، در صورت استفاده نمای ساختمان آسیب خواهد دید. همچنین نماهایی که سنگ مورد استفاده حالت گرانیتی داشته باشد نیز امکان استفاده از سیلیس وجود ندارد و پس از اجرای شستشو با سیلیس جلای سنگ ها از بین می رود.
به طورکلی از شستشوی نما به صورت واتر جت بیشتر برای شستشوی سطوحی مانند نمای شیشه ای، کامپوزیت، ترمووود، سنگ، سیمان و همچنین آجری استفاده می شود.
دستگاه های واترجتی که به این منظور استفاده می شود نسبت به دستگاه های کارواش خودرو فشار خروجی آب بیشتری دارند. این دستگاه ها در مدل های تک فاز، سه فاز و دیزلی موجود می باشند. فشار آب خروجی این دستگاه ها بین 130 تا 350 بار متغیر است. دستگاه واترجت در شستشو به روش سند بلاست نیز استفاده می شود.


شستشوی نما به صورت سندبلاست

شستشو به صورت سندبلاست زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که سطح مورد نظر کثیفی و جرم بسیار زیادی داشته باشد یا به نوعی جرم به خورد سنگ رفته باشد. در این روش با استفاده از سیلیس و دستگاه نماشویی که فشار زیادی دارد سطح مورد نظر شستشو می شود. شستشوی نمایی با این خصوصیات و به قصد از بین بردن اثرات رسوب، رنگ، زنگ زدگی و شوره به روش واترسندبلاست انجام می شود.
این روش شستشو برای سطوح نمای آجری، نمای سنگی، نمای سیمانی، بتنی و تیشه ای کاربرد دارد.


شستشوی نما به صورت ابر و تی

این روش از شستشو به صورت دستی بوسیله ابر و تی می باشد. شستشوی نما به صورت ابر و تی برای سطوحی مانند نمای شیشه ای نمای کامپوزیتی و نمای سرامیکی و گرانیتی انجام می شود. بهتر است قبل از شستشو به صورت ابر و تی یک بار نما با واترجت شستشو شود تا نما بهتر و سریعتر تمیز شود، این کار در نماهای کامپوزیتی که جرم  به سختی بر روی سطوح کامپوزیتی نشسته توصیه می شود.
روش دستی برای قسمت هایی که بوسیله دستگاه واترجت و سندبلاست قابل استفاده نیست مناسب است.

بیشتر بخوانید: تفاوت آجر فشاری و ماشینی

شستشوی نما با مواد نانو

استفاده از مواد نانو برای شستشوی نمای ساختمان کار درستی نیست، مواد نانو توانایی ایجاد خاصیت آب گریزی در سطوح را دارند و کار ضد آب کردن سطح را انجام می دهند نه نظافت آن را. ضمنا این مواد به دلیل عدم ایجاد پیوند با سطوح صیقلی مانند شیشه، برای آب گریز کردن این سطوح کاربرد ندارد.

از مواد نانو برای ضد آب کردن سطوح غیرصیقلی استفاده می شود. علاوه بر این ضد آب کردن سطوح غیر صیقلی را می توان توسط موادی مثل رزین، مواد پلیمری و مواد دو جزئی نیز انجام داد .

صنایع آجر اصفهان
شستشوی نمای ترموود

نمای ترموود پس از گذشت زمان و تابش شدید نور خورشید باعث بلند شدن رنگ آن و از بین رفتن جلا می شود که نیازمند بازسازی و تعمیر دارد. به همین دلیل برای بازسازی و ترمیم نمای ترموودی قبل از انجام هر کاری باید کاملا شستشو شود.


شستشوی نمای کنیتکس

شستشوی نمای کنیتکس با استفاده از روش واترجت اجرا می شود. اگر شستشوی نمای ساختمان کنیتکس به تاخیر بیافتد ممکن است آلودگی ها به سطوح نفوذ کنند و جرم بر روی سطوح ماندگار بماند و نیاز به اجرای دوباره کنیتکس بر روی سطوح داشته باشد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر