✔️【روش های اجرای نمای ساختمان】 | آجر اصفهان

✔️【روش های اجرای نمای ساختمان】 | آجر اصفهان

✔️【روش های اجرای نمای ساختمان】 | آجر اصفهان

پس از پایان عملیات سفت کاری در یک ساختمان، نوبت به اجرای نمای آن آغاز می شود. برای ساختن نما نیز از متریال های متفاوتی مانند چوب، آجر، سنگ، سرامیک، کامپوزیت، شیشه، سیمان و همچنین ترکیب این مواد استفاده می شود.
1401/7/6
0 نظر

روش های اجرای نمای ساختمان


مراحل اجرای نمای ساختمان

پس از پایان عملیات سفت کاری در یک ساختمان، نوبت به اجرای نمای آن آغاز می شود. برای ساختن نما نیز از متریال های متفاوتی مانند چوب، آجر، سنگ، سرامیک، کامپوزیت، شیشه، سیمان و همچنین ترکیب این مواد استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت آجر فشاری و ماشینی


اجرای هر کدام از این مصالح به عنوان نمای ساختمان مزایا و معایب متفاوتی دارد، اما نکته بسیار مهمی که در اجرای تمامی این مصالح باید مورد توجه قرار گیرد، کیفیت مصالح مصرفی است. در کنار کیفیت مصالح، سازنده باید با شرایط آب و هوایی منطقه متریال و مصالح را انتخاب نماید. در حالت کلی اجرای نمای ساختمان در چندین مرحله اجرا می شود که شامل طراحی نما، زیر سازی نمای ساختمان و اجرای نما است.

روش های اجرای نمای ساختمان
در انتخاب مصالح و پروفیل برای زیرسازی نمای ساختمان مواردی مانند نبشی کشی، ریسمان کشی و اجرای زیرسازی صورت می گیرد. بررسی کیفیت اتصال پروفیل ها در تمامی مراحل نماکاری اهمیت دارد، اما در نمای سنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا در صورت وجود نقص در اجرای نمای ساختمان با نمای سنگی، وزن نما بیشتر خواهد شد و در صورت اشتباه احتمال خرابی و خطرات زیادی به دنبال خواهد داشت.
زیرسازی نماهای مختلف متفاوت است و بسته به نوع مصالح از موارد مختلف استفاده می شود. به طور مثال در نماهای چوبی برای زیرسازی نمای ساختمان از دو روش فلزی و سیمانی استفاده می شود که در روش فلزی پروفیل های قوطی با فاصله نیم متری عمود بر هم نصب می شوند. در نمای کامپوزیت نیز کار زیرسازی به شکل فلزی انجام می گیرد و ورق های آلومینیومی با کمک پیچ و مهره یا پیچ سرمته به هم متصل می شوند.


انواع روش‌های اجرای نمای سنگی

1-روش اجرای‌ تر یا دوغاب
2- اجراي نما با چسب
3-روش اجرای نمای خشک
4-نحوه اجرای نمای کامپوزیت
5-اسکوپ یا شیارزنی سنگ


روش اجرای‌ تر یا دوغاب

روش‌ تر یا دوغاب، روش سنتی و متداول مورد کاربرد در ایران است. در این روش سنگ در سطح نما چیده شده و دوغاب پشت سنگ ریخته می‌شود. بعد از خشک شدن ملات یا همان دوغاب، سنگ به‌نما چسبیده است. در این روش احتمال جدا شدن سنگ از نما وجود دارد اما امکان تغییر و بازسازی و جابجایی سنگ پس از نصب وجود ندارد. این روش برای ساختمان هایی به صورت کامل تراز نیستند، برای پوشش دادن عیب ساختمان مناسب است. استفاده از این روش سرعت کار ساختمان سازی را کاهش می دهد و به دلیل استفاده از موادی مانند سیمان یا دوغاب، ساختمان کثیف می شود که پس از اتمام کار نیاز به تمیز کاری خواهد داشت. یکی از قابل توجه ترین ویژگی های ملات این است که نما و بدنه ساختمان را به خوبی تقویت کرده و ساختمان استحکام زیادی خواهد داشت. همچنین شما برای اجرای نما به روش ملات نیازی به مطالعات مهندسی ندارید و می توانید از استادکار کمک بگیرید.


نما با استفاده از چسب

استفاده کردن از این روش اجرای نما از هر نظری نیاز به مطالعات مهندسی دارد. چسبی که به کار می رود مانند پلاستیک عمل می کند، به همین دلیل باید زیرسازی بسیار عالی و بی نقصی باشد.
چسب باید از نظر خصوصیات فنی با آجر، سرامیک و… همخوانی داشته باشد. لازم به ذکر است که این چسب مانند یک ماده الاستیک عمل می کند و توانایی جذب حرکات ارتعاشی قطعه کارشده و زیرسازی را دارد. قبل از استفاده از چسب لازم است پلاستر سیمانی روی دیوار اجرا گردد. چسب باید در پشت آجر، سنگ و یا سرامیک پهن شود، به طوری که هیچ قسمت خالی در پشت قطعه وجود نداشته باشد. اگر در زمان کار، در محل های درز بندی شده آب نفوذ کند، ممکن است یخ بزند ودر نهایت، آجر و یا سرامیک از سطح نما کنده شود. بنابراین بندکشی باید به گونه ای انجام شود که بطور کامل از نفوذ آب جلوگیری کند.


روش اجرای نمای خشک

از این روش برای اولین بار جهت نصب سنگ در برج‌های بلند در آمریکا استفاده گردید. این روش از دهه هفتاد در ایران اجرا شد و گسترش یافت. در این روش، ابتدا سطح نما شاسی کشی می شود و با نصب گیره پین دار در پشت سنگ، سنگ به‌صورت کشویی وارد شاسی می‌شود. تنها این روش نسبت به روش سنتی دوغابی این است که نمی‌توان به‌راحتی نماهای شکسته و کلاسیک را اجرا کرد.
جاگذاری سنگ، سرامیک یا سایر اعضای نما، بجای ملات از پیچ و مهره های مخصوص استفاده می شود. برای اجرای این روش باید از نیروهای متخصص و با تجربه استفاده کرد. برای اجرای سیستم نمای خشک می توان از پنل هایی مانند پنل های رسی ، سنگ ،سرامیک خشک، سنگ، کامپوزیت و شیشه استفاده نمود. برای نصب این پنل ها از تجهیزات فلزی مانند ریل، اتصالات پیچ و مهره ای استفاده می شود لذا جهت اجرا نیاز به مطالعات مهندسی دارد.

مراحل اجرای نمای ساختمان
اجزای سیستم نمای خشک

1-عایق حرارتی
2-چهارچوب نگهدارنده
3-فضای خالی تهویه
4-اتصالات
5-پانل های مورد نظر
6-نمای اسپایدر


انواع روش ابزار مهاربندی

مهارهای باربر
مهارهای مرکب(ترکیبی از مهارهای باربر و نگهدارنده)
مهارسطحی
مهار سقف


روش های نصب سرامیک به روش خشک

نصب با کلیپس نمایان
نصب با کلیپس شیاری مخفی
نصب به روش KEIL

نحوه اجرای نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیتی ساختمان در سال‌های اخیر مورد استفاده زیادی قرار گرفته است. کامپوزیت‌ها محصولات مهندسی شده‌ای هستند که از دو شیت آلومینیوم و یک لایه پلاستیک پلی اتیلن ساخته شده‌اند. برای نماهای کامپوزیتی، از پنل ها یا صفحات کامپوزیت آلومینیومی استفاده می‌شود و زیرسازی به روش فلزی انجام می شود. این زیرسازی می‌تواند از جنس آلومینیوم یا فولاد باشد.

بیشتر بخوانید: استفاده از آجر نسوز در اقلیم های مختلف

در مرحله بعد با استفاده از پیچ و مهره یا پرچ کاری، ورق آلومینیوم به شاسی کشی فولادی متصل می‌شود. در فواصل بین ورق‌های نصب شده، از نوارهای فلزی یا چسب پلی اورتان و یا رزین سیلیکونی استفاده می‌شود. این کار علاوه بر زیباتر کردن نما، نوعی عایق برای صفحات کامپوزیت است که از ورود آب به زیر صفحات جلوگیری می‌کند.


اسکوپ یا شیارزنی سنگ

اسکوپ یا شیارزنی سنگ نقش مهمی در ماندگاری سنگ دارد. برخی سنگ‌ها که فاقد خلل و فرج و سوراخ بر روی خود هستند باید اسکوپ شوند تا دوام و ماندگاری بالایی داشته باشند. در صورت اسکوپ نشدن سنگ‌هایی مثل گرانیت و تراورتن، ماندگاری کمی خواهند داشت و پس از مدتی جدا می‌شوند. در روش اسکوپ سنگ، شیارهایی در پشت سنگ توسط فرز ایجاد می‌شود و سپس با سیم آرماتوربندی گالوانیزه، این شیارها بسته می‌شود تا سطح تماس دوغاب با سنگ بیشتر شده و مانع از ریزش سنگ گردد.

صنایع آجر اصفهان
نمای اسپایدر

نمای اسپایدر (Spider facade) یکی از جذاب‌ترین انواع نماهای ساختمانی است که در آن از شیشه استفاده می‌شود. تفاوت این نما با دیگر نماهای شیشه ای استفاده شیشه در بالاترین نسبت را دارد. کاربرد اصلی نمای اسپایدر در مورد ساختمان‌های اداری و تجاری است و پرکاربردترین مواد برای اتصال شیشه‌ها، متریال استنلس استیل می باشد. انطباق پذیری خوب شیشه و قابلیت چکش خواری استنلس استیل، کیفیت خوبی را برای نمای اسپایدر فراهم نموده است. در نماهای اسپایدر، هیچ سازه عمودی یا افقی بر صفحۀ شیشه دیده نمی‌شود. Spider facade انواع مختلفی دارد:
مدل عنکبوت لوله‌ای (Tubular spider model)
مدل عنکبوت بال شیشه‌ای (Glass fin spider model)
مدل کابلی یا طناب سیمی (Cable spider model)


نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر