آجر نسوز نما در نمای ساختمان💥 - صنایع آجر اصفهان

آجر نسوز نما در نمای ساختمان💥 - صنایع آجر اصفهان

آجر نسوز نما در نمای ساختمان💥 - صنایع آجر اصفهان

به انواع آجرهایی که در نمای بنا استفاده می شود آجر نما گفته می شود و آجرهای نسوز نما نوعی آجر مدرن و دکوراتیو امروزی هستند که از لحاظ کیفیت جزو بهترین انواع آجرهای نما به شمار می آیند.
1401/7/4
0 نظر

آجر نسوز نما در نمای ساختمان

آجر نسوز نما چیست؟

به انواع آجرهایی که در نمای بنا استفاده می شود آجر نما گفته می شود و آجرهای نسوز نما نوعی آجر مدرن و دکوراتیو امروزی هستند که از لحاظ کیفیت جزو بهترین انواع آجرهای نما به شمار می آیند. آجر نسوز نما از خاک چینی و خاک نسوز، با ساختار مولکولی متراکم و منسجم تولید می شود.

این نوع آجر در دمای بالای 1200 تا 1500 درجه سانتیگراد شکل می گیرد و براساس میزان حرارت کوره، طیف های رنگی آجر نسوز تعیین می شود. مواد پایه و تشکیل دهنده آجر های نسوز کانی ها و پوکه های معدنی خاص هستند. این مواد نسوز باید قابلیت حفظ ویژگی های فیزیکی و شیمیایی مورد نظر را در درجه حرارتی بالا و شرایط گوناگون محیطی داشته باشند.

آجر نسوز نما در نمای ساختمان

انواع آجر نسوز نما 

آجر رستیک

آجر شاموتی

آجر رسی 

بیشتر بخوانید: آشنایی با آجر جوش یا آجر کلینکر

کاربردهای آجر نسوز 

آجرهای نسوز در ابتدا مصارف صنعتی داشته و در کوره های ذوب و پاتیل ها مورد استفاده قرار می گرفتند. پس از مدتی طراحان و معماران صنعت ساختمان از آجر نسوز در شومینه ها استفاده کردند، با ایجاد تغییرات و ویژگی های آجر نسوز نما از لحاظ جنس، کیفیت، طرح، رنگ و موارد دیگر کاربرد آن در صنعت ساختمان و نماسازی ساختمان افزایش یافت که باعث شد آجر نسوز در تمامی سطوح و فضاهای قابل استفاده شود.

ویژگی های خاک چینی در آجر نسوز سبب استفاده از این محصول برای جلوه دهی و تزیین نمای خارجی یا سطوح بیرونی ساختمان شده است. امروزه از آجر نسوز هم می توان در طراحی و دکوراسیون داخلی بناهای مدرن و امروزی استفاده کرد و نیز برای مفروش کردن کف یا پله سازی در محوطه ها بهره برد. بطور کلی می توان با استفاده از فراوانی کاربرد آجر نسوز می توان عمر و زیبایی ساختمان را برای سالیان متمادی تضمین کرد.

ویژگی ها و مزایای آجر نسوز نما 

زیبایی چشمگیر و منحصر به فرد در طولانی مدت

مقاومت در برابر گرما، حرارت بالا و آتش سوزی

مقاومت در برابر سرما و یخبندان

مقاوم در برابر فرسایش و افتادگی نما

مقاومت در برابر ضربه و خراشیدگی

عایق صوتی و عایق اتلاف انرژی

تنوع در سایز و اندازه

رنگ طبیعی و ثبات رنگ در برابر اشعه ی خورشید

تنوع رنگی بالا

عدم شوره، جلبک و یا سفیدک زدن نما

جذب آب پایین

همخوانی با هنر معماری ایرانی

دارای تنوع بالا در کاربرد و الگوی چیدمان

اتصال راحت و مناسب با سازه

عدم نیاز به اسکوب و نگه دارنده

عدم نیاز به ابزارهای خاص در زمان اجرا

وزن کم و سبک

سازگار با محیط زیست

حمل و نقل آسان

امکان بهره بردن از خشت های شکسته و نیمه شکسته در ساختمان

امکان جدا شدن آجر ها و ریزش آن ها به روی سر عابرین بسیار کم است

آجر نسوز نما

هزینه اجرای آجر نسوز

هزینه اجرای آجر نسوز به عوامل مختلفی وابسته است. یکی از مهم ترین آن ها جنس خود آجر است. آجر به کار رفته در طراحی نما با آجر نسوز از خاک چینی یا خاک رس و خاک نسوز تهیه می شود. در تولید آن از برخی فلزات و مواد معدنی استفاده می شود. مهم ترین مورد تاثیرگذار در کیفیت طراحی نما با آجر نسوز ، نسبت مواد به کار رفته در تولید آن است. این تناسب ترکیبات نه تنها بر کیفیت نهایی اجرا موثر است بلکه تعیین کننده رنگ نمای ساختمان با آجر نسوز نیز هست.

بیشتر بخوانید: ویژگی های آجر رسی خوب

طراحی نما با آجر نسوز

شبکه سوراخ دار، چیدمان آجر در این روش شکاف های کوچکی در نما ایجاد می کند تا عبور نور را فراهم سازد. 

پوسته مواج، تاثیر شیب در ایجاد سایه و عبور نور به داخل ساختمان را به خوبی به نمایش می گذارد.

پوسته پیچ خورده، امکان تهویه مناسب را فراهم نموده و برای سایه اندازی در تابش های شدید آفتاب مناسب است. 

الگوهای وصله دار، استفاده از رنگ های مختلف آجر نسوز در کنار یکدیگر و ایجاد انواع طرح ها و مدل ها در این روش طراحی نما شیوه الگوهای وصله دار را به وجود می آورد.

فاصله گذاری مجزا، عرض بندکشی ها زیاد است و بافت نما از فواصل دورتر نیز قابل تشخیص می باشد.

پوسته پیکسلی، تمیزی و مرتب بودن چینش آجر ها و استفاده از آجر هایی بدون بافت و تا حد امکان صیقلی در این روش بسیار قابل توجه می باشد.

اجرای نمای ساختمان 

فصل های گرم سال مناسب ترین زمان برای اجرای آجر نسوز نمای ساختمان است. اجرای نمای ساختمان در فصول سرد به علت یخ زدگی باعث شوره زدن سطح آجر می شود. برای سنجش کیفیت آجر اولین روش صدای دو آجر پس از برخورد به یکدیگر است باید صدای زنگ بدهد، این صدا در آجر های نسوز بلند تر از آجر های معمولی است. سطح آجر نسوز باید تا جای ممکن یکدست باشد. و کیفیت آجر را از لحاظ بافت و یکپارچگی نشان دهد. اجرای نمای آجر نسوز با سه روش قابل صورت می گیرد.

اجرای نما به روش خشک

روش اجرای خشک برای بسیاری از نماها از جمله اجرای نما آجر نسوز ساختمان مورد استفاده می باشد. در این روش از ملات یا چسب استفاده نمی شود. آجر های نسوز با کمک تجهیزات اتصال فلزی که شامل پیچ و ریل می باشد، بر روی نمای خارجی ساختمان نصب می شود. برای اجرای نمای ساختمان آجر نسوز با روش خشک اجزایی مانند عایق حرارتی، چهارچوب نگهدارنده، فضای خالی تهویه و اتصالات انجام می گیرد. در اجرای آجر نسوز با روش خشک ابتدا عایق حرارتی به روی دیوار نصب می شود، سپس چهارچوب نگهدارنده با اتصلات لازم به روی آن قرار می گیرد و آجر ها با کمک ریل ها روی چهارچوب مستقر می شوند. در این روش ضایعات ساختمانی کمتری تولید می شود و سرعت اجرای بالایی نیز دارد. دستمزد آجر نسوز نما با روش خشک با توجه به کیفیت اجرا و میزان تجربه استادکار متفاوت می باشد.

بیشتر بخوانید: مزایای ساخت و ساز با آجرهای سفالی دست ساز

اجرای نما با ملات ماسه سیمان

روش استفاده از ملات سنتی ترین روش اجرای آجر نسوز است و هنوز هم طرفداران خود را دارد. در این روش همانطور که از نامش پیدا است، اتصالات نما اجر نسوز با کمک ملات ماسه و سیمان است و هیچ واسطه دیگری بین آن ها قرار ندارد. این روش یعنی اجرای نما آجر نسوز ساختمان با کمک ملات ماسه سیمان مزایایی نسبت به دیگر روش ها دارد، از جمله: اتصال محکم آجر نسوز با بدنه ساختمان، بدون نیاز به محاسبات پیچیده قبل از اجرا، پوشاندن عیوب دیوار خارجی ساختمان با سیمان قبل از اجرای نما. اما باید توجه داشت که اجرای نمای ساختمان آجر نسوز با ملات نسبت به روش های دیگر زمان بیشتری نیاز دارد و ملاک های تعیین دستمزد آجر نسوز نما در این روش با روش خشک فرق می کند. در اجرای ملات و دوغاب باید نهایت دقت را به کار برد تا نمای ساختمان ظاهر کثیفی پیدا نکند. همچنین این روش ضایعات ساختمانی زیادی تولید می کند و هزینه حمل ضایعات ساختمانی را نیز افزایش می دهد.

اجرای نما به کمک چسب مخصوص

برای اجرای نما ساختمان با آجر نسوز بوسیله چسب، می توان از انواع چسب استفاده کرد. در این روش دقت زیادی لازم است که چسب کل سطح آجر را بپوشاند، در غیر این صورت چسبیدن آجرنما بشکل کامل انجام نخواهد شد. سازگاری چسب با نوع آجر بسیار مهم است.

برای نصب آجر نما ابتدا باید سطح نصب آجر صاف باشد و هیچ سوراخ و بر آمدگی نداشته باشد، سپس ملات یا چسب آجر مورد نیاز را روی دیوار پخش نموده و آجر نسوز نما با چیدمان دلخواه نصب می شود. در روش نصب آجر نما با چسب، ضخامت چسب باید بین ۳ تا ۷ میلی‌متر باشد. عمل بندکشی باید به درستی و کامل انجام شود در غیر این صورت آب باران درون درزها نفوذ خواهد کرد و باعث ترک خوردن در فصول سرد و یخبندان و ترک خوردن آجر می شود. چسب آجر نما در ۲ نوع پودری و خمیری تولید می شود.

صنایع آجر اصفهان

بندکشی آجر نسوز نما

بندکشی آجر نسوز نما بسیار اهمیت دارد. اجرای درست بندکشی بجز زیبایی ظاهری ساختمان، در ماندگاری نمای ساختمان بسیار موثر است. پیش از اجرای بندکشی، آجرهای نسوز نما باید سطح مرطوب باشند. ملات بندکشی باید از قبل آماده اجرا باشد. زمان مناسب برای اجرای بندکشی آجر نسوز نما حدود دو هفته پس از اجرای نمای ساختمان است چون باید ملات به طور کامل خشک شده باشد. استفاده از پودر خشک ملات بندکشی مناسب تر است، این ملات آماده از ترکیبات سیمانی و معدنی تهیه می شود و کیفیت مناسب و درصد ترکیب دقیقی دارد. ملات بندکشی باید مستقیما روی قلم بندکشی قرار بگیرد و از تخته ماله استفاده نشود. کمترین ضخامت بندکشی آجر نسوز نما ۵ میلی متر می باشد.

بیشتر بخوانید: تفاوت آجر نسوز(آتشی)سبک و سنگین

قیمت آجر نسوز 

قیمت آجر نسوز نسبت به سایر آجرهای نما گران تر است و دلیل آن نیز قیمت بالای خاک نسوز و سختی تولید خاک نسوز می باشد، اما تمام ویژگی های مثبت آجرهای نسوز نما بویژه ماندگاری، دوام و  زیبایی آجر نسوز در مقابل دیگر آجرها قابل جبران است.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر