شوره یا سفیدک آجر - صنایع آجر اصفهان

شوره یا سفیدک آجر - صنایع آجر اصفهان

شوره یا سفیدک آجر - صنایع آجر اصفهان

شوره، رسوب نمک های محل در آب است که در اثر تبخیر آب بر روی سطح دیوارهای بنایی باقی می ماند.
1401/12/24
0 نظر

شوره یا سفیدک آجر

شوره، رسوب نمک های محل در آب است که در اثر تبخیر آب بر روی سطح دیوارهای بنایی باقی می ماند.

این ماده معمولا با ساخت ساختمان یا مدتی پس از اتمام ساخت بر روی نمای ساختمان ظاهر می شود. در آجر معمولا سولفیدها و به ویژه پریت (سولفید آهن) وجود دارد.این سولفیدها در حین پخت اکسید میشوند و So3 را تولید می کنند. So3 با اکسید های بازی موجود در رس واکنش می دهد و سولفات کلسیم ،سدیم ، پتاسیم و سولفات منیزیم را ایجاد می کند. سولفات های سدیم ، پتاسیم و منیزیم هنگامی که حرارت پخت آجر در کوره از دمای ۹۵۰ درجه بالاتر میرود آزاد می شوند در حالی که سولفات کلسیم بهحرارت حداقل ۱۲۰۰ درجه برای ازاد شدن نیاز دارند.

معمولا حرارت پخن اجر از ۹۵۰ تا ۱۲۰۰ درجه متغییر است بنابراین از بین سولفات کلسیم ، سدیم ، پتاسیم و منیزیم موجود در آجر ، تنها سوالفات کلسیم در بعضی مواقع ودر مقادیر کم بر روی آجر ظاهر می شود. وقتی که شوره بر روی دیوار ظاهر می شود اغلب به اشتباه عامل آن را ، تنها آجر می شناسند. در حالی که نمک های محل در ملات ودوغاب ، شن و آب مورد استفاده نیز ممکن است باعث ایجاد شوره شوند.

انواع شوره ها

شوره ها انواع مختلف دارند:

– شوره های سولفاتی

– شوره های کربناتی

– شوره های کلروری

– شوره های نیتراتی

روش های حذف شوره در صورت پدیدار شدن بر روی نما

اولین گام برای از بین بردن شوره شناسایی نمک است. اگر نمک محلول در آب عامل ایجاد شوره باشد بهترین روش حذف آن استفاده از برس خشک است. یک روش برای حذف شوره روش سند بلاست نما می باشد با این روش، سطح آجر را سایش داده و نمک های رسوب کرده بر سطح را حذف میکند. این عمل باعث افزایش خلل و فرج روی دیوار و افزایش جذب آب خواهد شد بنابراین پس از سند بلاست باید دیواره با مواد ضد آب ، آب بندی کرد.

استفاده از مواد شیمایی در حذف شوره موثر است. بعد از استفاده از محلول های شیمایی برطرف کننده شوره، دیواره باید کاملا با آب تمیز شسته شود. یک ماده شیمایی معمول که برای حذف شوره به کار می رود محلول اسید کلریدریک وآب است این محلول در نسبت ۱ به ۱۲ (اسید کلریدیک به آب ) به کار می رود. شناسایی نوع نمک ایجاد کننده شوره در برطرف کردن آن بسیار حائز اهمیت است لذا در صورتی که نمک ایجاد کننده شوره بتواند با اسید کلریدریک واکنش دهد( مانند نمکهای کربناتی) و موجب ایجاد بر روی نما شود.

استفاده از محلول های دیگر مانند اسید فسفریک وآب به نسبت ۱ به ۹ می تواند مفید باشد. تمیز کردن شوره از دیوار درمان شوره نیست. اینکار تنها علائم شوره را از دیوار حذف می کند و امکان پدیدار شدن مجدد آن بر روی دیوار وجود دارد. شوره یک مسئله قابل کنترل است. هر چند شوره نباید مشکل دیوارهای جدید باشد. با حذف سه شرط لازم یا یکی از شروط لازم برای ایجاد شوره، استفاده از مصالح ساختمانی خوب، رعایت جزئیات و کیفیت بالای ساختمان سازی می تواند امکان ایجاد شوره بر روی دیواره های جدید را بسیار کاهش دهد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر