💫تفاوت آجر نازک و آجر نما | صنایع آجر

💫تفاوت آجر نازک و آجر نما | صنایع آجر

💫تفاوت آجر نازک و آجر نما | صنایع آجر

آجر یا آگور واژه ی بابلی است که در دوران گذشته به معنی لوح یا سنگ هایی که احکام و دستورات حکومتی را بر روی آنها یا حک و درون کوره می پختند استفاده می شده است.
1401/3/23
0 نظر

تفاوت آجر نازک و آجر نما

آجر

آجر یا آگور واژه ی بابلی است که در دوران گذشته به معنی لوح یا سنگ هایی که احکام و دستورات حکومتی را بر روی آنها یا حک و درون کوره می پختند استفاده می شده است.

آجر از قدیمی ترین مصالح ساختمان سازی در ایران است. کوره های آجرپزی از گذشته های دور در تپه سیلک کاشان و شوش یافت یافت شده است. با گذشت زمان نیاز به تنوع و بهبود در کیفیت نوع آجر احساس شد و انواع و اقسام آجر و بلوک در رنگ ها و اندازه های متفاوت برای کاربردهای مختلف ساخته شد. 

تفاوت آجر نازک و آجر نما

مهترین مزیت آجر عایق بودن در برابر گرما و سرما و رطوبت زیاد در اقلیم های متفاوت است، چه جایی که آفتاب شدید به آجر بتابد و چه جایی که رطوبت زیادی داشته باشد.

ساده ترین تقسیم بندی آجر به این صورت است که آجر توکار و روکار استفاده می شود.

آجر توکار که در دو نوع باربر و غیرباربر کاربرد دارد مثل آجر فشاری یا زبره، سفالی، سیمانی، ماسه آهکی و آجر ماشینی

بیشتر بخوانید: آجر سفالی دست ساز

آجر روکار یا آجر نما در انواع زیر تولید می شود:

1-آجر لعابی 

2-آجر نسوز:

1)شاموتی

2)پلاک

3)رستیک

3-حصیری

4-بهمنی که با نام‌های لفتون، زبره یا سوراخ‌دار نیز شناخته می شود

5-دکوراتی

6-سه سانتی

آجر نازک چیست؟

آجر نازک به عنوان روکش آجری به ضخامت کاشی از خاک رس پخته و ساخته می شود. به همین دلیل از آجرهای دیگر بسیار سبک تر است و روی سازها های قاب چوبی پیاده می شود. برای خانه های ساخته شده انجام نما کار آسانی با آجرهای نما نیست ولی با این نوع آجر به راحتی می توان عملیات نما سازی خانه ساخته شده را انجام داد. این نوع آجر به نام روکش آجری هم معروف هستند

این نوع آجر قابلیت استفاده به جای سرامیک و کاشی را هم دارد اما نصب و نگهداری آن مانند آجرهای معمولی است و در رنگ ها و اشکال متنوع تولید می شود.

آجر نازک را تقریبا هم در نمای بیرونی و هم نمای داخلی ساختمان استفاده کرد. این این نوع آجر برای نصب روی شیروانی ها،‌ نمای دودکش شومینه، ‌خانه های ویلایی و ییلاقی مناسب است. 

صنایع آجر اصفهان

تولید آجر نمای سفالی

آجرهای نما عموماً در دیوار بیرونی ساختمانها استفاده می شوند پس باید در برابر آب و هوا مقاوم باشند. بیشتر آجرهای نما از ترکیب خاک رس یا همان آلومینا و سیلیس یا همان ماسه (مقادیر کمی نیز آهک، اکسید آهن و منگنز) ساخته می شود و در کوره پخته می شوند.

قالب گیری آجرهای سفالی پخته از طریق پرس هیدرولیک  یا قالب اکسترود انجام داد تا به شکل و اندازه قبل از کوره رفتن دربیاید. در داخل کوره، خاک رس ذوب می شود که دلیل ایجاد سختی با خاصیت جذب پایین در آجر می شود.

پس از این که خاک رس برای اولین بار شروع به ذوب شدن می کند (همجوشی)، نوبت به مرحله انجماد می رسد و این فرایند باعث می شود آجرها سفت، جامد و غیرجذب شوند. 

آجرهای سفالی نازک از همان مواد و با همان فرآیندهای ساخته می‌شوند، اما این آجرها نازک‌تر و وزن کمتری نسبت به سایر آجرهای سفالی دارند. آجر نازک برای اولین بار در دهه 1950 تولید شد و مورد استقبال و استفاده قرار گفت.

نصب روکش آجر بر روی یک دیوار خارجی

این روزها دیوارهای معمولی با قاب چوبی که با روکش آجری یا سایدینگ آجر پوشانده شده اند ، زیاد استفاده می شود. 

دیوارهای قاب دار خیلی سریعتر از نمای آجر ساخته شوند و حفره های قاب بندی آنها عایق بندی می شوند. سایدینگ آجر همان نگهداری کم و مقاومت آجر در برابر آب و هوا را دارد. مهمترین مزیت ساخت دیوار قاب دار با سایدینگ آجر هزینه کم و مقرون به صرفه بودن آن است.

روکش آجری دو دسته تقسیم می شود. 

1-سایدینگ آجری سنتی از آجرهایی با اندازه کامل تشکیل شده و  ملات ریخته می شود و با اتصالات لنگر به دیوار قاب دار بسته می شود. برای ساخت این سایدینگ از آجر جامد استفاده می شود. بنابراین از لحاظ ساختاری با دیوار آجری دارای یک شکل است ولی سایدینگ آجر فقط یک لایه است و هیچ پشتیبانی ساختاری برای دیوار ایجاد نمی کند.

انواع آجر نما

2-سایدینگ روکش آجر نازک یا کاشی آجری که این قطعه از خشتهای باریک یا آجری بتونی یا سفالی بسیار نازک به ضخامت سه چهارم یا پنج هشتم اینچ ضخامت دارند. این نوع سایدینگ آجری نازک مانند کاشی و سرامیک نصب می شود یعنی با یک  سطح ملات چسب یا نازک روی سطح دیوار چسبانده می شود. بعد از اینکه همه آجرها در جای خود قرار گرفتند ، فضاهای بین آجرها با ملات یا دوغاب پر می کنند. 

از گره های فلزی هم می توان برای اتصال این نوع آجر استفاده کرد

معمولا ساختمان بنا از اسکلت فلزی یا چوبی ساخته شده و سپس با روکش چوبی یا عایق پوشانده می شود. پس از آن یک لایه آجر در نزدیکی هر دیوار بیرونی ساخته شده و با گره های فلزی به خانه متصل می شود. بنابراین روکش آجری، بار ساختاری ساختمان را تحمل نمی کند. 

بعضی مزایای آجر نازک

1-مقاومت در برابر مواد  اسیدی و قلیایی

2-مقاومت در برابر سایش

3-ضد انجماد

4-جذب آب کم

5-سازگار با محیط زیست

6-سبکی آجر که وزن زیادی را به سازه تحمیل نمی کند

7-سهولت در نصب

8-امکان استفاده در ارتفاع

بیشتربخوانید: دیوارپوش طرح آجر نما

انواع آجر نازک

آجرنازک در رنگ های مختلف به صورت، خشن، صاف، سطح مات تولید می شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر