آجر سنتی و انواع آن

آجر‌ها به قدری رایج هستند که ما به سختی از آن‌ها چشم پوشی می‌کنیم، اما در مناطقی از کشور که سنگ ساختمانی محلی مناسبی ندارند، از آجر برای ساخت و ساز استفاده می‌شود.

178

آجر سنتی و انواع آن

آجر‌ها به قدری رایج هستند که ما به سختی از آن‌ها چشم پوشی می‌کنیم، اما در مناطقی از کشور که سنگ ساختمانی محلی مناسبی ندارند، از آجر برای ساخت و ساز استفاده می‌شود. آجر مهمترین مصالح ساختمانی بادوام از زمان رومیان بوده است. هنوز به عنوان ماده انتخابی برای بسیاری از پروژه‌های جدید، به ویژه توسعه‌های مسکن مورد علاقه است.
استفاده درست و به جا از آجر حتی در نما، زیبایی خیره کننده ای به بنای شما خواهد داد که حتی می‌تواند بسیار مدرن و به روز باشد. آجر‌های سنتی انواع مختلف در ابعاد مختلف و رنگ‌های مختلف تولید شده و در بازار به فروش می‌رسند.
آجر سنتی آن‌هایی هستند که در کناره استاندارد نشده باشند. ابعاد و رنگ آجرهای سنتی از مکانی به مکان دیگر متفاوت است. این نوع آجر‌ها معمولا توسط انسان و به دست ساخته می‌شوند و در کوره های آجر پزی پخته و سپس طی مدتی خشک شده و آماده مصرف می‌شوند.

طول آن‌ها از ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر متغیر است و عرض آن‌ها از ۱۰ تا ۱۳ سانتی متر متغیر است ضخامت آن‌ها از ۵ سانتی متر تا ۷.۵ سانتی متر متغیر است. خود آجر‌های سنتی (قزاقی) به دسته‌های زیر تقسیم بندی می‌شوند:
آجر قزاقی سفید
آجر بهی
آجر کف‌فرش
قزاقی طرح‌دار
آجر پلاک
آجر دور ستون