علت افزایش قیمت آجر سفال و آجر لفتون مشخص شد! | صنایع آجر اصفهان

یکی از مهم ترین دلایل گرانی های اخیر در ساخت و ساز، افزایش قیمت آجر سفال و قیمت آجر لفتون است که نقش مهمی را در دیوارکشی و تیغه چینی ساختمان ها دارند.

438

علت افزایش قیمت آجر سفال و آجر لفتون مشخص شد!

یکی از مهم ترین دلایل گرانی های اخیر در ساخت و ساز، افزایش قیمت آجر سفال و قیمت آجر لفتون است که نقش مهمی را در دیوارکشی و تیغه چینی ساختمان ها دارند.
آجر سفال و آجر لفتون به عنوان یکی از اصلی ترین مصالح در بدنه هر ساختمان، به طور قطع بر قیمت تمام شده ساختمان ها تاثیر گذارند. 
عواملی مثل نوع و جنس خاک آجر، نحوه آسیاب کردن و مخلوط کردن خاک، نوع بسته بندی آجرها و... نیز در افزایش قیمت سفال دیواری و قیمت آجر 10 سوراخ بی تاثیر نبوده اند.
یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر قیمت آجر سفال و لفتون، گاز مصرفی کوره های آجر پزی می باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در صنایع و برای جلوگیری از آلودگی در شهر، بعضی از کوره های آجر پزی به خارج شهر منتقل شدند و برخی کوره ها نیز با هزینه کارفرما گاز کشی شدند.
از آنجایی که گاز کشی برای کارفرما هزینه بسیار بالایی را می طلبد، آنها مجبور می شوند تا قیمت آجر تیغه و آجر ده سوراخ را بالا ببرند.

از آن‌جایی که صادرات آجر سود بسیار بالاتری نسبت به عرضه در بازار داخلی دارد و همچنین با بالا رفتن قیمت دلار، بسیاری از تولید کنندگان درصدد صادرات آجر سفال و آجر لفتون بر آمده اند، این امر باعث شده تا فروش آجر در داخل کشور بسیار کم شود.
کمبود آجر در کشور به دلیل محدود بودن عرضه ای آن، باعث بالا رفتن قیمت آجر سفال و آجر لفتون و در نتیجه توقف ساخت و ساز و گران شدن ساختمان ها و منازل می شود.
علاوه بر صادرات که باعث کمبود آجر با کیفیت در کشور می شود، واردات آجرهای بی کیفیت نیز یکی از اصلی ترین معضلات موثر بر قیمت آجر تیغه و آجر بهمنی است. در حال حاضر تقریبا 5 الی 15 درصد از سهم بازار را آجر های بی کیفیت وارداتی تشکیل داده اند.