💫آجر ده سوراخ عراقی | صنایع آجر

لفتون، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اصفهان است و این نوع آجر برای نخستین بار در روستای لفتون تولید شد.

332

آجر ده سوراخ عراقی

لفتون، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اصفهان است و این نوع آجر برای نخستین بار در روستای لفتون تولید شد و نام این روستا را به خود گرفت و امروزه تولید این نوع آجر در استان اصفهان و استان‌هایی مثل یزد هم توسعه پیدا کرده است. چون این نوع آجر در گذشته بنا به درخواست کشور عراق تولید می شد به آجر عراقی یا آجر صادراتی معروف شده است.  
پرمصرف ترین آجر لفتون به آجر ۱۰ گل معروف است که دارای ۱۰ سوراخ می باشد. این سوراخ ها به منظور کاهش وزن، عایق بندی و ایجاد خلاء طراحی شده است. قطر هر یک از سوراخ ها ین 2 تا 3 سانتی متر می باشند. قطر هر سوراخ در آجر سه گل که سه سوراخ دارد حدود 4.5 سانتی متر می باشد. 

آجر لفتون در شهرهای مختلف ایران به نامهای بهمنی، زبره و ده سوراخ شناخته می شود و سه طرف نما و چهار طرف نما می باشد و نوع مرغوب آن در اتمام کار بند کشی شده و همزمان نمای ساختمان تکمیل می شود.

بیشتر بخوانید: انواع چیدمان آجرنما

کاربرد آجر عراقی
این آجر تحمل فشار بار زیادی دارد و برای این بتواند که فشار و وزن بیشتری تحمل کند پازلی چیده می شود. سایز بزرگ این آجر در دیوار چینی محوطه ، حصارباغ و ویلاها، سوله و حیاط منازل کاربرد دارد و سایز کوچک آن در چیدن دیوار اتاق، تراس، حمام و دستشویی و زدن سقف به کمک تیر آهن استفاده می شود. 
آجر عراقی یا لفتون قابل استفاده در دیوارهای باربر و غیر باربر می باشد. ضخامت دیوارهایی که با این آجر ساخته می شود 20 تا 35 سانتی متر خواهد بود.

رنگ بندی آجر عراقی
آجر ده سوراخ در رنگ های متنوع از جمله  زرد ، قرمز ، پرتقالی ، گلبهی ، قهوه ای تولید می شود ولی در بین این رنگ ها زرد و قرمز به دلیل قیمت مناسب پر مصرف تر است. 

مشخصات  آجر عراقی
به  آجر لفتون عراقی و آجر عراقی اصفهان از انواع این آجراست. ۲سایز ۷در۱۱در ۲۳و ۷در۱۰در۲۲ تولید می شود. آجر سوراخ دار در ابعاد بزرگ دارای ۱۲ سوراخ است.  سوراخ‌ها باید تمام ضخامت آجر را طی نموده و سطح مقطع مجموع سوراخ‌ها نباید بیشتر از ۲۵ درصد سطح بزرگ‌تر آجر باشد. فاصله سوراخ‌ها از لبه آجر و همچنین فاصله سوراخ‌ها از یکدیگر در هر بعد آجر نباید کمتر از ۳۰ درصد طول همان بعد باشد.
لفتون های کوچک 5 سانتی متری 750 گرم می باشند و بصورت بسته های 14 تا 16 عددی به فروش می رسد. همچنین وزن هر عدد از انواع دیگر قالب کوچک 5.5 سانتی متری 800 تا 820 گرم است.
آجر ده سوراخ قالب بزرگ 5 سانتی متری فله و بسته بندی هر کدام دارای وزن 880 تا 910 گرم هستند. انواع بسته بندی های این آجر ها را می توان در بازار 14 تا 16 عددی است. بعضی انواع آجر عراقی به صورت پالت بین 840 تا 920 عدد آجر بسته بندی شده است.

محاسبه تعداد آجر
محاسبه تعداد آجر را بنا به ابعاد آجر و ضخامت دیوار در نظر بگیرید. تعداد آجر قابل مشاهده و تعداد آجری که پشت این آجر در داخل دیوار قابل مشاهده نیست را در نظر بگیرید و محاسبه را به این شکل انجام دهید. معمولا دیوار ها در ضخامت های ۱۰ سانتی متر،۲۰ سانتی متر و ۳۵ سانتی متر ساخته می شوند. 
تعداد آجر مورد نیاز در ۱ متر مربع= ۱۰۰/(مقدار ضخامت یک بند + طول آجر)
تعداد آجر مورد نیاز در ۱ متر ارتفاع = ۱۰۰/(مقدار ضخامت یک بند + ارتفاع آجر)
تعداد آجر مورد نیاز برای ۱ متر مربع دیوار = تعداد آجر مورد نیاز ۱ متر طول + تعداد آجر مورد نیاز ۱ متر ارتفاع

تعداد آجر عراقی برای دیوار با ضخامت  ۱۰ سانتی متر
• تعداد آجر ۵ سانتی برای دیوار با ضخامت ۱۰ سانتی متر : ۷۴ عدد
• تعداد آجر ۱۰ سانتی برای دیوار با ضخامت ۱۰ سانتی متر: ۴۱ عدد

تعداد آجر عراقی برای دیوار با ضخامت ۲۰ و ۳۵ سانتی متر
یک روش محاسبه وجود دارد که از دیوار ۱۰ سانتی متر به عنوان پایه محاسبات استفاده کنیم:
• تعداد آجر دیوار ۲۰ سانتی متر: این تعداد ۲ برابر دیوار ۱۰ سانتی متری است.
• تعداد آجر دیوار ۳۵ سانتی متر: این تعداد ۳.۵ برابر دیوار ۱۰ سانتی متری است.

بیشتر بخوانید: تفاوت آجر نازک و آجر نما

تولید آجر عراقی
آجر عراقی در انواع آجر های سفال تیغه‌ای یا آجر لفتون ده سوراخ و آجرهای سه گل و آجر لفتون دو قلو و سفال سقفی رسی تولید می شود.
پس از قالب گیری آجرها با حرارت ملایم خشک و سپس به کوره منتقل شده و کوره پخته می شود تا بطور خشک شوند، وجود سوراخ ها باعث می شود در مرحله پخت آجر حرارت کافی ببیند و عملیات خشک شدن سریع تر انجام شود، همه قسمت های آجر یکسان حرارت ببیند و ترکی در بدنه آجر ایجاد نشود و در نتیجه پس از انجام ساخت و ساز به دلیل کیفیت خوب، جذب بیش از حد آب نداشته که باعث ایجاد خسارت در ساختمان شود.
از دیگر مزایای وجود سوراخ ها نفوذ در داخل آجر است که  این طراحی باعث چسبیدن ملات و آجر به یکدیگر می شود در نتیجه مقاومت دیوار بالا می رود و در برابر فشارهای جانبی و زلزله مقاوم تر است.
وجود سوراخ در این آجرها برای سبک تر شدن وزن آجر است و چون امروزه دیگر بار ساختمان را اسکلت آن تحمل می کند و تمام فشار و سنگینی بر دیوارها وارد نمی شود استفاده از این آجرها مصرف زیادی پیدا کرده است. وزن کمتر آجر باعث کمتر شدن وزن دیوارها می شود.

مزایای استفاده از آجر عراقی
1. مقاومت فشاری بسیار بالای دارد.
2. دارای خاصیت ضد سایش  است.
3. درصد جذب آب بسیار پایینی دارد.
4. در برابر یخ زدگی مقاوم است.
5. آلودگی محیط به سطح آجر در نما جذب نمی شود.
6. باعث زیبا سازی نمای ساختمان می شود.
7. به دلیل استفاده از خاک رس به محیط زیست آسیب نمی رساند.
8. در هنگام تولید آلودگی بسیار کمی برای محیط خواهد داشت.