کاربرد آجر در دکوراسیون داخلی | 🔱آجر اصفهان

آجر از قدیمی ترین مصالح ساختمانی در ایران است و در حال حاضر علاوه بر کاربرد آن در نمای ساختمان در دکوراسیون داخلی کاربردهای زیادی دارد و مورد استفاده قرار می گیرد.

497

کاربرد آجر در دکوراسیون داخلی

آجر از قدیمی ترین مصالح ساختمانی در ایران است و در حال حاضر علاوه بر کاربرد آن در نمای ساختمان در دکوراسیون داخلی کاربردهای زیادی دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی در محیط های مسکونی، کافی شاپ ها، ویترین مغازه ها و فضاهای تجاری استفاده می شود.

آجر نما داخلی
امروزه استفاده از آجر نما داخلی به یکی از پرکاربردترین مصالح مصرفی در دکوراسیون داخلی مبدل شده است. آجر نما داخلی در رنگ ها و طرح های متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند پاسخگوی سلایق و سبک های مختلف باشد. باید توجه داشت که آجر مورد استفاده متناسب با سبک دکوراسیون داخلی باشد.
می توان از آجرنما نسوز، رستیک و … استفاده کرد. از پرکاربردترین رنگ های مورد استفاده آجر در دکوراسیون داخلی منزل، دو رنگ سفید و قهوه ای است. می توان بخشی از دیوار خانه را با آجر نما داخلی تزئین کرد و یا اینکه تمام دیوار را با آن پوشاند. این آجرها قابل استفاده در بخش های مختلف ساختمان همچون دیوارهای ورودی، فضای آشپزخانه، ستون و … می باشد.
قیمت آجر نما داخلی با توجه به نوع، کیفیت و رنگ آن متفاوت است. برای استفاده از این آجرها می توان از پودرهای بندکشی همرنگ با آجر نما داخلی استفاده کرد و یا از رنگ های متضاد استفاده کرد و جلوه ای خاص به فضا بخشید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با آجر فانتری

آجر در دکوراسیون داخلی فضای نشیمن
طراحی داخلی با آجر در فضای اصلی و نشیمن خانه باعث می شود تا به محیط گرما ببخشد و فضایی گرم و صمیمی ایجاد کند. و با توجه به متراژ فضاهای مسکونی بهتر است از دیوار آجری به صورت محدود استفاده شود. استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی در ابعاد بزرگ و در تمامی دیوارها باعث می شود فضای اتاق، کوچک به نظر برسد، اما استفاده از آجر نما در یک دیوار باعث تنوع در فضای نشیمن می شود. انتخاب یکی از دیوارهای تاثیر گذار نشیمن به عنوان نقطه کانونی خانه و آجری کردن آن می تواند رنگ و بوی جدیدی به دکوراسیون داخلی بدهد.
از دیگر مزایای استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی، هم نشینی مناسب آن در کنار دکوراسیون های مدرن و سنتی است و در کنار هر نوع دکوراسیون می توان از آن استفاده کرد.
استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی تنها منحصر به فضای نشیمن نمی باشد و می توان در فضاهایی که کاربری مختلفی از سایر قسمت های خانه دارند، مثلا اگر بخشی به عنوان اتاق کار یا مطالعه بهره برداری می شود از دیوار آجری در آن قسمت استفاده کرد.

آجر در دکوراسیون داخلی اتاق خواب
از آجر می توان در دکوراسیون اتاق خواب استفاده کرد. فضای پشت تخت در اتاق خواب می تواند به عنوان فضای کانونی در نظر گرفته شود و دیوار آجری می تواند جایگزین کاغذ دیواری باشد.
نور پردازی دیوار آجری در دکوراسیون اتاق خواب با تاکید بر بافت آجری دیوار، فضای اتاق خواب را به محیطی گرم و دلنشین تبدیل می کند.

دیوار آجری رنگی در دکوراسیون داخلی
استفاده از آجر نما به صورت خام و اکسپوز در دکوراسیون داخلی باعث ایجاد محیطی گرم و طبیعی می شود، ولی می توان با رنگ کردن آجر فضایی متفاوت ایجاد کرد و هماهنگی بیشتری با اجزای دیگر دکوراسیون داخلی ایجاد کرد.
رنگ دیوار آجری باید کیفیت خوبی داشته باشد و قابل شست و شو باشد. تکسچر آجر و بافت آجر به تنهایی می تواند حس زیبایی به محیط ببخشد. دیوار آجری سفید یکی از محبوب ترین نوع کاربرد آجر در دکوراسیون داخلی است.
 می توان انتخاب های جسورانه تری نیز برای رنگ کردن دیوار آجری در نظر گرفت و پس زمینه های خنثی، گرم و یا شادابی را در محیط ایجاد کرد. دیوار آجری رنگی می تواند به عنوان نقطه کانونی دکوراسیون داخلی در نظر گرفته شود و مکانی برای قرار گرفتن تلویزیون، شومینه و یا نصب تابلوهای خانوادگی باشد.

استفاده از آجر به عنوان کفپوش
از دیگر استفاده های آجر در دکوراسیون داخلی، استفاده از آجر به عنوان کف پوش است. با توجه به نوع و رنگ فضای هر اتاق می توان کف پوش آجری مناسب آن را انتخاب کرد. به کمک تنوع در رنگ و چیدمان آجر فضایی متفاوت را می توان خلق کرد.
اگر فضا و دیوارهای اتاق به رنگ های روشن باشد، بهتر است از آجر در رنگ های تیره تر در کف استفاده کرد و اگر دیوارها و فضای اتاق تیره بود، انتخاب آجر با رنگ های روشن بهتر است.

استفاده از آجر در سقف 
پوشش اکثر خانه های قدیمی به صورت طاق ضربی است، در بازسازی این خانه ها می توان پوشش سقف را در فضای داخلی به صورت اکسپوز  نگه داشت. این نوع کاربرد آجر در دکوراسیون داخلی در گالری ها و فضاهای هنری علاقه مندان بسیاری دارد.

شومینه آجری در دکوراسیون داخلی
 یکی دیگر از فضاهای مناسب استفاده از آجر در دکوراسیون داخلی، شومینه است. شومینه ها با توجه به این که در فصل های بهار و تابستان مورد استفاده نیستند، می توانند به عنوان عناصر تزیینی جذاب در دکوراسیون داخلی باشند. استفاده از شومینه های آجری و یا استفاده از دیوار آجری در دیوار پشت شومینه می تواند به عنوان نقطه کانونی خانه مطرح شود. 

آجر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه
استفاده از آجر نما در دکوراسیون آشپزخانه رایج شده است. فضای بین کابینت ها یکی از فضاهای مناسب برای استفاده از آجر است. دیوار پشت گاز و هود می تواند آجری باشد. با نورپردازی، دیواری منحصر به فرد در آشپزخانه می توان ایجاد کرد.
به خاطر مشکلاتی که آجر دارد و جذب رطوبت بالا، می توان از کاشی های طرح آجر برای آشپزخانه استفاده کرد.
به عنوان اپن آشپزخانه می توان از آجر استفاده کرد و فضای آشپزخانه را از فضای نشیمن جدا کرد. این نوع سبک از طراحی داخلی آشپزخانه، بیشتر در خانه های ویلایی استفاده می شود.

استفاده از آجر در راه پله
راه پله در فضای داخلی به عنوان مرکز کانونی دکوراسیون خانه می تواند مورد توجه قرار بگیرد. آجر می تواند به عنوان پوشش پله ها در قسمت روی پله و یا پاخور پله استفاده شود و یا برای ایجاد دیواری منحصر به فرد در کنار راه پله استفاده شود.

آجر در دکوراسیون داخلی سرویس بهداشتی و حمام
آجر به خاطر جذب رطوبت بالا بهتر است در فضاهای مرطوب استفاده نشود ولی با رعایت بعضی نکات می توان از دیوار آجری در دکوراسیون سرویس های بهداشتی استفاده کرد. به طور مثال می توان فقط یک دیوار را برای این کار انتخاب کرد و بهتر است که دیواری باشد که کمتر در خطر رطوبت است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بلوک سقفی

استفاده از دیوار آجری به عنوان پارتیشن و جدا کننده
دیوار آجری در فضای داخلی می توان به عنوان یک دیوار جدا کننده و پارتیشن بین فضاهای داخلی باشد. با توجه به انواع چیدمان آجر، دیوار آجری مشبک یکی از محبوب ترین انواع دیوارهای جدا کننده در دکوراسیون داخلی است. 
عبور نور از دیوار آجری مشبک، باعث می شود تا در فضاهایی که عرض کمتری دارند استفاده شود و باعث شود علاوه بر جدا کردن دو فضا، ارتباطی از جنس نور و سایه برقرار شود. دیوار آجری می تواند به صورت طاق دو فضا را از هم تفکیک کند.