آشنایی با آجر تراکوتا | صنایع آجر ☎️

سفال و آجر در ساختمان سازی از قدیم الایام رونق فراوان داشته و یکی از عناصر اصلی ساخت و ساز بوده و هست.

366

آشنایی با آجر تراکوتا 

بیشتر بخوانید: آشنایی با آجر یا بلوک سبک

سفال و آجر در ساختمان سازی از قدیم الایام رونق فراوان داشته و یکی از عناصر اصلی ساخت و ساز بوده و  هست. این عنصر مهم شکل ظاهری خوبی هم برای بنا داشته و عمر طولانی هم دلیل دیگر استفاده همیشگی از آجر شده است.

 آجر تراکوتا
تراکوتا (terracotta) یک واژه ایتالیایی به معنی سفال یا گل پخته است. یک سرامیک سنتی است که با حرارت دادن به رس در کوره های مخصوص، که kilns نام دارند، در درجه حرارت بالا تولید می شوند.
امروزه این نوع بسیار مرغوب آجر از ترکیب خاک نسوز، بتن درجه یک و فلدسپار به روش اکستروژن یا تزریقی ساخته می شود. 
آجر تراکوتا در نمای بیرونی ساختمان از جمله ساختمان های اداری، مدارس، مراکز خرید و همچنین نمای داخلی ساختمان مثل لابی مجتمع و مترو و ایستگاه قطار و فرودگاه کاربرد دارد.
این نوع آجر اصطلاحا با نصب خشک انجام می شود. پنل های پیش ساخته به راحتی در محل نمای مورد نظر نصب می شود.
آجر تراکوتا نامی‌ست که به پانل‌های پیش ساخته از جنس سفال مخصوص نسبت داده می‌شود.

5ساختمان معروف دنیا با نمای تراکوتا:
1- دانشکده هنر و طراحی در کالج سرامیک نیویورک
2- کتابخانه نمبرو ( NEMBRO) ایتالیا
3- گیت هاوس (GATE HOUSE) نیویورک
4- کتابخانه منطقه آلبیون (ALBION) کانادا
5-  کودکستان (Forfatterhuset) کپنهاک دانمارک

بیشتر بخوانید: مقایسه بلوک سیمانی با سفالی

ویژگی های آجر تراکوتا
1- یکی از مهمترین مزایای این نما کاهش زمان نصب است. استفاده از سیستم نصب خشک برای نمای ساختمان با استفاده از پنل های پیش ساخته و عدم نیاز به آماده سازی، برشکاری وسوراخ کاری، تا 50 درصد زمان اجرای پروژه نما را کاهش می می دهد که در نتیجه باعث کاهش هزینه نهایی خواهد شد. این مقرون به صرفه بودن از مزیتهای بسیار مهم مصالح ساختمانی به حساب می آید.
اجرای خشک به دلیل سرعت عمل و ماشینی شدن زندگی امروزی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
2- حسن استفاده از نصب خشک قابلیت استفاده مجدد را برای این نوع مصالح فراهم می کند. یعنی امکان تغییر مکان از نماهای اجرا شده به مکان دیگر دارد.
3- چون نمای تراکوتا کاملا مجزا از سازه نصب می شود امکان تغییر رنگ با صرف هزینه و زمان کم را نیز دارد.
4- از مزیت های مهم دیگر آجر تراکوتا مقاومت در برابر تغییرات دمایی و وجود حالت ارتجاعی به دلیل پیش بینی درزهای افقی و عمودی در پنل هاست که باعث حفظ ظاهر سازه و عدم ایجاد ترک و خرابی می شود.
5- جذب حداقلی رطوبت عامل بسیار مهمی در افزایش عمر سازه است. جذب حداقلی رطوبت و آب باعث جلوگیری از یخ زدگی های مکرر و ترک خوردن و تخریب نما و ساختمان در فصل های سرد خواهد شد.
6- کاهش وزن نما به دلیل وزن کم و تو خالی بودن پنل ها و عدم استفاده از ملات و دوغاب و سایر موارد، یکی از مزیت های مهم در انتخاب این نوع آجر نما است.
7- از موارد مهم و قابل ذکر در ویژگی های آجر تراکوتا فاصله ایجاد شده بین ساختمان و نما در کلیه روش های نصب خشک است که باعث ایجاد یک عایق صوتی می شود و در نتیجه برای کنترل سر و صدای بیرون ساختمان های شلوغ بسیار مناسب است.
8- همچنین وجود این فضای خالی عایق حرارتی مناسبی نیز بوجود می آورد و باعث جلوگیری از انتقال دما و در نتیجه کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره وری سازه خواهد شد که امروزه به آن بسیار پرداخته می شود و اهمیت به سزایی دارد.
9- مزیت دیگر فضای خالی این است که می توان تاسیسات برق را از آنجا عبور داد یا بنا به شرایط اقلیمی عایق های دیگری در این فضای خالی تعبیه کرد.
10- رنگ ثابت و طبیعی آجر حتی پس از گذشت چندین سال نیاز به بازسازی و تغییر نما را از بین می برد و رنگ کهنگی به خود نمی گیرد.
11- رنگهای زنده و جذاب این آجر در ترکیب با اجزای دیگر نماسازی خارجی مثل آلومینیوم و شیشه و سنگ و ورق های کامپوزیتی و...بنا بسیار مورد توجه است و باعث می شود معماران به دلیل راحتی امکان ترکیب این موارد از آجر تراکوتا در ساخت و ساز استقبال کنند.
12- این آجر در برابر نور خورشید بسیار مقاوم است به همین دلیل در اقلیم های با آفتاب شدید هم قابل استفاده است.
13- آجر تراکوتا رنگ و شکل و اندازه و بافت، تنوع زیادی دارد و قابل اجرا بصورت افقی و عمودی است و با توجه به ویژگی قبلی امکان استفاده راحت و متنوع را در ساخت و ساز فراهم می آورد.
14- امروزه حساسیت بر ظاهر ساختمان ها در شهرسازی و گم شدن اصالت ساختمان ها مساله مهم و قابل بیانی در زندگی شهری، هم در سطح کلان و هم زندگی شهر نشینان است. پنل های پیش ساخته تراکوتا به خوبی با معماری سنتی ملل ترکیب شده و حاصل کار، یک نمای امروزی و اصیل به شکل هم زمان در نمای سازه شده است.
15- این نوع آجر تهدیدی برای محیط زیست ندارد و ضایعات بسیار کمی تولید می کند. ضایعاتی مثل خرده آجر و ضایعات سیمان حذف می شود که بسیار قابل اهمیت است.
16- پنل های آماده کنج، در این روش به راحتی در کنار سایر اجزای نما مثل ستون و پنجره و ... نصب می شود و تنظیم زوایا در نما را آسان کرده است.
17- این آجر نمای سبک ضد زلزله و ضد آتش سوزی است که در شهرهای شلوغ امروزی مزیت بسیار مهمی به شمار می آید.
18- با توجه به سرعت اجرای نصب به تعداد زیادی کارگر نیاز نیست و این هم یک مورد در مقرون به صرفه بودن روش اجرای خشک به حساب می آید
19- یکی از مزیتهای مهم آجر تراکوتا که در دراز مدت بسیار حائز خواهد بود این است که به علت نصب خشک ، امکان سقوط  نما و ایجاد تلفات انسانی وجود ندارد.