آجر دوغابی اصفهان | تعریف آجر دوغابی

تعریف آجر دوغابی و انواع دسته بندیهایش همراه با نکات مثبت و منفی

931

آجر دوغابی
برای ساخت خانه و مکان های مختلف از دیر باز به فکر استفاده از ابزار هاو مصالحی بوده اند، که دارای استحکام،تنوع و زیبایی  باشد.در قسمت هایی که دیوار موجود می‌باشد، و فقط به پوشش نمای آجری نیاز است، از آجر هایی با ضخامت کم استفاده می‌گردد .که به این نوع آجر‌ها اصطلاحا آجر پلاک یا آجر دوغابی گفته می‌شود. علت نامگذاری این نوع آجر این است که ملات بصورت دوغابی در قسمت پشت آجر قرار میگیرد.این آجر ها با حرارت بالا و تحت فشار تولید میشود.
دوغاب یک ملات رنگی است .که روی آجر ماله می‌شود. اساساً به جای رنگ، آجرها را با ملات شستشو می‌دهند . برخی به آن ملات شسته یا گونی می گویند.
هنگامی که آجر رنگ شده با دوغاب به درستی استفاده شود، ظاهری شبیه به یک گچ سفید صاف پیدا می کند . بافت آجری همچنان برجسته می شود و حال و هوای قدیمی را در خانه شما ایجاد می کند.
 برخی ،سفیدکاری را با پوشش دوغابی اشتباه می گیرند، اما حقیقت این است که آنها فرآیندهای مختلفی دارند که در شرایط مختلف استفاده می شود.
 استفاده از دوغاب روی آجرها باعث افزایش زیبایی می شود . شما اساساً یک لایه ضخیم ملات روی آجر می‌زنید که جدا کردن آن سخت است. با آن، دیواری محکم تر و مستحکم تر خواهید داشت.
آجرها می توانند طراحی ساختاری خانه شما را تقویت کنند و در عین حال تلفیقی از حال و هوای مدرن و قدیمی را ایجاد کنند. اگر آنها را ملات شویی کنید، بافت ظریف تر و متمایزتری خواهید داشت. و با آن، یک پایان زیبا برای خانه خود خواهید داشت.
 بر خلاف رنگ سنتی، عنصری که نمای سفید را ایجاد می کند خود ملات است. با این حال تفاوت این است که رنگ معمولی هزینه کمتری نسبت به شستن ملات آجری شما دارد .
بااین حال، دیوارهای شسته شده با ملات دارای جنبه های منفی نیز هستند. هزینه آن کمی بالاتر از زمانی است که آجرکاری سنتی را انتخاب می کنید.
این نوع اجر در دو رنگ زرد و قرمز میباشد.

از لحاظ دسته بندی آجرپلاک به صورت زیر به چند دسته تقسیم می شوند:
·         پلاک زرد – قرمز

·         آجرنما

·         آجرهای نما سنتی

·         آجرنسوز