آجر تیغه سفال

تیغه سفال چیست و انواع آن

سارا حسینی 533

تیغه سفالی چیست؟
تیغه سفالی از موادی مثل خاک رس، شن ، آب و افزودني‌هاي ديگرساخته می شود و با محیط سازگار است. پس از تهیه کردن گل و قالب گیری کردن و برش دادن، سفال   در کوره های با دمای 900 درجه سانتی گراد قرار می گیرد. تمامی این مراحل به طور صنعتی انجام میگیرند.

مزایای  تیغه سفالی
این محصول  از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کند .و هم عایقی صوتی در دیوار داخلی و بیرونی محسوب می شود.   و آب را به خود جذب نمی کند. و یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی به حساب می آید.
تراکم بالای تیغه های سفالی و مقاوم بودن به نسبت دیگر تیغه ها، حمل و نقل راحت و آسان به دلیل قالب استاندارد و شیار لبه تیز از دیگر مزایای تیغه سفالی به حساب می آید.
حفره هایی که داخل تیغه های سفالی است مانع از خروج حرارت از محیط میشود و نقش عایق حرارتی را ایفا می کند. در واقع ساختمان در فصل سرما گرم و در فصل گرما سرد است.استفاده از تیغه های سفالی باعث کم شدن هزینه های سرمایشی و گرمایشی ساختمان می شود.
در گذشته به جای تیغه و سفال ، آجر های توکار نقش دیوار باربر را داشته است و سقف ها بر روی دیوار ها استوار بودند. اما رفته رفته با زیاد شدن طبقات ساختمانها و نیز به دلیل سنگین بودن وزن آجر های توکار قدیمی، دیوار باربر جای خود را به اسکلت های فلزی یا بتنی داد .و آجر های توکار جای خود را به تیغه وسفال که نقش جداکننده ها را داشتند ، داده اند. تیغه یا سفال نوعی جداکننده دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان محسوب میشود.

انواع تیغه سفال:
سفال تیغه 7:
به عنوان نوعی جداکننده دیوارهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد .به عنوان مثال  برای جداکردن دیواره های نازک یا دیواره های اطراف آسانسور استفاده می شود.

سفال تیغه 10:
معمولا برای جداکردن دیوار های داخلی ساختمان یا بین اتاقها استفاده می شود.

سفال تیغه 15:
با وزن تقریبی ۳ کیلوگرم برای جداکردن دیواره های داخلی وخارجی ساختمان ها با ارتفاع بیشتر استفاده می شود. با توجه به سنگین بودن آجر های توکار قدیمی و بیشتر شدن تعداد طبقات استفاده از این تیغه سفال بیشتر شده است.